Translate

donderdag 25 augustus 2011

#TeachMeSo: De Big 4 op Facebook

Het succes van Coca Cola is veelbesproken, en ook in Nederland zijn er bedrijven die proberen om Facebook actief in te zetten. Dit gebeurt uiteraard met name in de B to C markten. Ook voor personeelswerving wordt Facebook, zij het op bescheiden schaal, ingezet. Binnen de sociale media is daar Linkedin nog steeds dominant. Hoewel de effecten van sociale media (sociale media ROI) moeilijk te meten zijn, al zijn er mogelijkheden, zien we in toenemende mate dat organisaties zich actief in de sociale media opstellen. Opstellen, want "laten zien" is niet voldoende. In deze blog besteed ik kort aandacht aan de wijze waarop de Big4-accountantskantoren Facebook inzetten als recruitementinstrument.

Gisteren publiceerde Deloitte een volledig vernieuwde Facebookpagina. Een korte beschrijving van dat nieuwe is te lezen in deze blog. En het mag gezegd, de pagina ziet er prima uit. De stelling in de blog dat de makers zijn doorgegaan waar anderen stopten, kan ik als neutrale buitenstaander dan ook onderschrijven. De pagina heeft een duidelijke focus (werken bij Deloitte) en biedt vele interactieve opties. Van de mogelijkheden die Facebook biedt is optimaal gebruik gemaakt, zeker ook van de mogelijkheden om de layout een eigen look te geven (al heeft Deloitte hierbij wel het voordeel dat het Deloitte-blauw en Facebook-blauw heel erg dicht tegen elkaar liggen). Een sterke zet is ook het opnemen van verschillende categorieën vragen. Coca cola kan er wat van leren, al is daarmee een coke-achtig succes natuurlijk niet gegarandeerd.

Deloitte neemt hiermee op Facebook een duidelijke voorsprong op de andere drie van de BIG4. Ik beperk me hierbij even tot Nederland. Maar Nederland is ook de regionale afbakening voor de pagina op zich. Immers, de Facebookpagina is gericht op recruitement, dus op studenten. Die studenten hebben vooral Nederlandse vrienden op Facebook, dus ook daar waar de "vrienden van likers" bereikt worden, bevinden we ons vooral binnen Nederland. Door die regionale afbakening blijft het overzichtelijk en helder.

Ook de pagina van E&Y is op werving gericht. Een groot verschil is al de binnenkomst op de pagina. Waar ik bij Deloitte terecht kom op een mooi vormgegeven welkomstpagina, beland ik bij E&Y op het prikbord. Dat is een drukke binnenkomst, en niet echt overzichtelijk. Bij Deloitte is pas nadat ik de pagina leuk heb gevonden het prikbord mijn landingspagina. En waar Deloitte probeert om zoveel mogelijk verkeer via de pagina te laten lopen, verwijst E&Y vooral naar de website. Door het verkeer via Facebook te laten lopen, maakt Deloitte optimaal gebruik van de mogelijkheid om bij vrienden van likers onder de aandacht te komen. Meer in het algemeen kan gesteld worden dat de pagina er mooi uit ziet en veel informatie bevat, maar het is meer een 1.0 website dan een 2.0-pagina vol interactie.

KPMG heeft met de pagina www.facebook.com/KPMGScriptieCoach een duidelijke keuze gemaakt. Op zich is dit een sterke insteek. Op de welkomstpagina word ik gestimuleerd om op de like-knop te drukken, en in ruil daarvoor kan ik een boek winnen. Het prikbord is aardig gevuld, overigens vooral met berichtjes van de scriptiecoach zelf. Maar waar ik bij Deloitte alle informatie kan zien zonder dat ik de pagina hoef te liken (het enige dat ik als niet-liker niet mag is een bericht op het prikbord plaatsen), moet ik bij KPMG eerst liken voordat ik verdere informatie te zien krijg. Dat is jammer, want waarom zou ik eerst de pagina moeten liken alvorens ik bijvoorbeeld "over KPMG" kan lezen? Het geeft in elk geval het beeld van een slecht gevulde pagina en dat is een gemiste kans. Overigens is wat ik na het liken zie ook niet iets waar ik van onder de indruk raak. Het is vooral informatie in een zeer droge vormgeving. Wat weer wel leuk is dat ik een aantal bloggers kan volgen.De scriptiecoach van KPMG zit qua concept goed in elkaar, maar er mag wel wat geïnvesteerd worden in het upgraden van de pagina. Ook kan de interactie bevorderd worden.

PWC biedt via de website de optie om te kijken met welke PWC-werknemers je via Facebook verbonden bent. Aangezien dat bij mij slechts één treffer in de tweede graad oplevert, heb ik een vermoeden dat lang niet alle werknemers met een Facebookprofiel gevonden worden. Op Facebook was het even zoeken maar ook PWC heeft een Facebookpagina. Ook hier kom ik meteen op het prikbord binnen, wat toch een onrustige indruk geeft. Op zich is de pagina redelijk standaard, maar wel goed gevuld met evenementen, vacatures, video's en foto's. Leuk is de optie, om in de stijl van Hi ("Vrienden delen alles") een persoonlijk jaarverslag van je Facebookjaar te genereren, al trekt de "Facebookrapportgenerator" wel erg gevaarlijke conclusies (zoals mijn vrienden in mijn Facebookpost kunnen zien). Eerlijk gezegd had PWC met dat jaarverslag wel iets meer kunnen doen, want ik had best de pagina willen "liken" om van die mogelijkheid gebruik te kunnen maken.

Concluderend: Alle vier de grote accountantskantoren gebruiken Facebook voor personeelswerving en richten zich met een Nederlandse pagina specifiek op ons land. De vernieuwde pagina van Deloitte steekt er met kop en schouders bovenuit en heeft ook de meeste likes (ca 1200). KPMG kiest met de Scriptiecoach voor een unieke insteek, die tot nu toe zo'n 1.000 likes heeft opgeleverd. De pagina kan echter wel een upgrade gebruiken. E&Y (130 likes) en PWC (175 likes) blijven ver achter. Beide organisaties gebruiken de Facebookpagina wel op een goede manier, maar weten er nog te weinig een eigen, duidelijk gezicht aan te geven.

3 opmerkingen:

  1. Beste Jurroen, leuk om te zien dat je de facebook pagina's van de Big 4 hebt gereviewed. Erg leerzaam. Ook omdat onze facebookpagina permanent in ontwikkeling is. Heel waardevol dat je met ons meedenkt, want we gaan onze pagina regelmatig updaten op basis van feedback, ideeën en nieuwe mogelijkheden.
    Voor het beeld is het goed om te weten dat onze facebookpagina sinds 2 weken live is. En hoewel we facebook nog maar kort actief inzetten bij onze wervingsactiviteiten merken we dat deze stap positief wordt ontvangen. Dus we hebben er alle vertrouwen in dat facebook ons gaat helpen bij het contact met potentiële nieuwe collega's. Blijf vooral je bevindingen met onze delen, dat houdt ons scherp

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Jurroen, wat een leuk blog. Zeker als Deloitter wordt ik hier natuurlijk blij van. Dus: bedankt voor de complimenten! Wij zijn voortdurend bezig met het optimaliseren van onze wervingskanalen en zo ook social media. Dan is het altijd fijn (zoals Erik ook schrijft) om feedback te ontvangen. Heb jij ook in je 'veld-onderzoek' meegenomen of de Big Four massaal aan het vertrekken zijn op Hyves? gr Wouter van Voorst

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Wouter, een beetje late reactie, maar ik heb dat in het onderzoek niet meegenomen. Overigens begrijp ik het vertrek op Hyves wel: het past niet bij het imago en de doelgroep is er ook steeds minder te vinden.

    BeantwoordenVerwijderen