Translate

dinsdag 9 augustus 2011

De identiteit van Vitesse op Facebook

Wie is Vitesse op Facebook? Is het de Arnhemse club zelf, of wordt de identiteit van Vitesse gestuurd vanuit Georgië? Een eerste verslag van een speurtocht die nog niet af is.

Eerder schreef ik al een blog over voetbalclubs en de sociale media naar aanleiding van een onderzoek van Lewis PR. Ik eindigde die blog met de conclusie: "Want de feiten zijn dat, in elk geval op Facebook, geen enkele club scoort maar alleen maar tegendoelpunten krijgt." In de blog besteedde ik al kort aandacht aan Vitesse. Vandaag heb ik het sociale mediagebruik van Vitesse nader bekeken. De nadruk heb ik hierbij gelegd op Facebook, wereldwijd qua gebruikersaantallen (750 miljoen!) toch verreweg het belangrijkste op dit moment.

Volgens de website van Vitesse is de officiële fanpagina op Facebook http://www.facebook.com/VitesseArnhem. De - blijkbaar niet officiële – pagina http://www.facebook.com/ClubVitesse heeft twee en een half keer zovel “vind ik leuks”.
Maar de meeste interactie niet plaats op de twee genoemde pagina’s, maar op de privépersoon http://www.facebook.com/bv.vitesse. Deze privépersoon heeft inmiddels bijna 4000 vrienden. Als dit aantal blijft groeien, zal de persoon vanzelf een pagina worden.  Maar de vraag is of de persoon dat erg vindt. Feit is dat er via dit Facebookprofiel veel meer interactie plaatsvindt dan via het officiële Vitesse-Facebookkanaal. En merkwaardig is dit niet, want het profiel maakt, door grote aantallen vrienden, handig gebruik van de wijze waarop newsitems in de feed op Facebook komen.

Maar wie zit er nu eigenlijk achter dit profiel? Als veel discussie over Vitesse zich op dat profiel afspeelt, kan de eigenaar van het profiel de discussie sterk beïnvloeden. Bijvoorbeeld door de privacy-instellingen zo aan te passen dat alleen "vrienden" mogen plaatsen op het prikbord en door vervolgens mensen die verkeerde berichten plaatsen, te weigeren als vriend of te ontvrienden.

Een eerste rondje leerde dat er eigenlijk niemand in mijn omgeving wist wie er achter het profiel zat. Maar de meeste vingers wezen richting Georgië, met als argument onder meer dat het profiel pas ontstaan is toen Merab Jordania "bij Vitesse kwam". Overigens "praat" het profiel alleen in het Engels, wat ook al niet duidt op een Arnhemse achtergrond.

Met een vriendschapsverzoek stuurde ik het profiel ook een bericht in het Nederlands. En eerlijk gezegd kreeg ik tot mijn verbazing antwoord, met het vriendelijke verzoek mijn bericht in het Engels te sturen. Een leuke conversatie volgde, en het blijkt dat de man achter het profiel Shota Lominadze.

Shota kwam in de berichtjes die wij wisselden over als een leuke en oprechte open man. Hij gaf aan dat hij het profiel had gemaakt omdat hij, net als vele Georgiërs een groot Vitessefan is. Interessanter is dat hij aangaf een vriend te zijn van Merab Jordinia en dat zijn oom, Ucha Malazonia voor Vitesse werkt.
Nadat ik ook met Shota als privépersoon vrienden was geworden, ben ik even zijn vriendenlijst op Facebook doorgelopen. Merab Jordania komt er niet in voor, wel Ucha Malazonia. Zij is zeker niet zijn oom, maar viel wel meteen op omdat zij, in tegenstelling tot de meeste Georgiers in Shota's net werk, slechts 86 vrienden op Facebook heeft. Tenzij zij in een gesloten inrichting zit sinds haar geboorte, doet dat vermoeden dat zij Shota persoonlijk kent. En toen ik in haar vriendenlijst Levan Jordania zag staan, veerde ik even op. Alleen is deze Levan volgens zijn profiel geboren in 1990 terwijl de zoon van Merab toch nog recentelijk in Vitesse C heeft gespeeld?

Mogelijk een doodlopend spoor en is Shota Lominadze gewoon een fanatiek Georgisch Vitessefan die in zijn overenthousiasme rept over contacten met Jordania? Het zou natuurlijk kunnen, maar een van mijn Vitesse-internetcontacten wees me op Geno Malazonia van Energy Invest. Vriend van Merab en met Energy Invest in beeld (geweest?) als hoofdsponsor van Vitesse......Zou hier dan een relatie liggen?

Ik ben geen sportjournalist, geen onderzoeksjournalist, ik ben helemaal geen journalist. Ik ben wel een Vitessesupporter die beroepsmatig geïnteresseerd is in sociale media en vooral in de manier waarop ze gebruikt worden. En ik ben overtuigd dat controle over sociale media voor bedrijven en machtige personen belangrijker wordt (is?) dan controle over de "oude media" zoals bijvoorbeeld in het tijdperk Berlusconi. En daarom vraag ik me af: wie trekt aan de touwtjes over Vitesse in de sociale media? Eén ding lijkt me zeker: Marie José Helle is dit niet.

www.cluitmans.nl

1 opmerking:

  1. Reactie van het profiel Vitesse Arnhem op Facebook via een berichtje: What is your article on Facebook? As you write, such person does not know anyone Geno Malazonia. My goal and desire is that the success of the team and he had many fans as well as in the Netherlands in Georgia
    I've told you everything honestly, and if interested you can ask me anything

    BeantwoordenVerwijderen