Translate

woensdag 10 augustus 2011

De identiteit van de SoMebalans: update door Google+ en mezelf

Een van de eerste blogs die ik schreef, ging over de SoMebalans. En ik dacht een manier gevonden te hebben om na te gaan of mijn sociale medialeven wel in balans is. Nu, een paar maanden later, is die blog net zo achterhaald als mijn oude Nokia die ik aan mijn zoontje van 9 heb gegeven.

Voor een deel komt dat door Google+. Hoewel er nog maar weinig mensen gebruik maken van dit netwerk, heeft Google+ mijn aandacht wel verschoven. Want in dit tijdperk van social media gaat het om "attention". De ontvanger bepaalt, niet de zender. En de afgelopen weken heb ik heel wat tijd op Google+ doorgebracht. Zeker de eerste dagen was dat spannend en interessant. Want ik leerde veel nieuwe mensen kennen die bezig waren met "het nieuwe". Veel updates over social media, over Google+, hoe het werkt en wat het is. En waar Google+ zich in onderscheidde van bijvoorbeeld Facebook was (is, hoewel als je nu is leest je natuurlijk ook onderscheidt moet lezen in plaats van de verleden tijd) dat het veelal contacten waren met onbekenden. Even moest ik terugdenken aan mijn eerste internetjaren in 93-94 of daaromtrent, met het fantastische (toen) compuservenetwerk, de nieuwsgroepen etc. Maar Google+ valt steeds meer tegen. Steeds meer staan in mijn tijdlijn updates van mensen die (weliswaar mooie) foto's of andere persoonlijke uitingen plaatsen. En zelfs de eerste "ik-ga-naar-de-kapper-update" heb ik al gezien. Tsja, dat kenden we al....

De tweede reden is toch Facebook. Mijn aantal Facebookcontacten is inmiddels 50%+ van mijn aantal Linkedincontacten. Volgens mijn eerste blog over de SoMebalans zou dat niet kunnen, tenzij ik werkloos ben misschien. Maar werkloos ben ik niet, integendeel. Werk teveel zou ik bijna zeggen. Ik merk echter dat Facebook ook bij ons steeds meer gebruikt wordt als een netwerk waarin "vriend"  een veel ruimer begrip is dan dat ik in mijn hoofd had toen ik bovengenoemde blog schreef. Facebook groeit meer en meer naar een netwerk toe waarin werk en privĂ© verbonden zijn, precies zoals in ons alles persoonlijke leven gebeurt.

Daarom is het tijd voor een nieuwe berekening van de SoMebalans. En wie daar op zit te wachten, moet ik teleurstellen. Die heb ik nog niet. Vooral niet, omdat ik niet weet welke social media we thans in die balans moeten opnemen. Over Facebook twijfel ik niet, over Linkedin wel. Twitter? Geen flauw idee meer. Google+? Ik verander dagelijks van mening. Foursquare? Geef ik een goede kans. En dan nog die honderden anderen... Ik weet het gewoon niet. En daarom besluit ik vooralsnog dat mijn SoMebalans in orde is als ik me er zelf goed bij voel.

www.cluitmans.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten