Translate

woensdag 10 augustus 2011

De identiteit van een Naers jungske

Ik kijk steeds meer Neer op internet. Dat zal ongetwijfeld komen omdat ik ouder word. Want een jaar of dertig geleden fietste ik hard elke bult op om Neer maar zo snel mogelijk uit te komen. Want Neer, dat was toch het dorp dat van de dorpen op het Midden-Limburgse platteland het meest achtergebleven was. Ongetwijfeld kwam dat omdat Neer zowel ver van Roermond als van Venlo af lag, verder in elk geval dan de meeste andere dorpen in de omtrek. En Roermond en Venlo, dat waren natuurlijk wereldsteden voor een dorpeling. En jarenlang heb ik me domweg niet gerealiseerd dat er in Neer tegenwoordig ook internet is.

Neer, dat was in mijn jeugd al een bijzonder dorp. Het was een zelfstandige gemeente maar deelde de burgemeester met Kessel, het dorp zeven kilometer noordwaarts. Regionaal gezien was dat al merkwaardig, wat Neer rekende zich toch primair tot Roermonds georiënteerde Midden-Limburg terwijl Kessel meer op het Noord-Limburgse Venlo was georiënteerd. Bij de latere herindelingen zijn Neer en Kessel dan ook altijd gescheiden gebleven.

Zoals Neer een bijzonder dorp was, was de straat waar ik ben opgegroeid een bijzondere straat. Allereerst omdat de woningen in ons deel van de straat gebouwd zijn door mijn opa, Sieje Sjeng. Behalve dan het huis van mijn oma, naast ons. Dat is gebouwd door mijn ooms en zelfs ik heb daar als kind een steentje van gelegd. Maar meer nog omdat dat deel van de straat in de jaren '60 en '70 een bijzonder lage straatnaamstabiliteit had: Venne werd Keizerboslaan, Keizerboslaan werd Dries. Met om de hoek de "Witte Kapel", waar twee keer per jaar een processie langs trok en waar een broer van mijn moeder begraven ligt, samen met een aantal vriendjes die, terwijl Neer al bevrijd was onder het toezicht van (ik meen) Amerikanen met een granaat aan het voetballen waren bij het Patronaatsgebouw. Mooie foto's van de omgeving zijn trouwens te vinden op het Facebookprofiel van Multi Art Creation (maar aangezien ik haar privacyinstellingen niet ken, weet ik niet of de link voor iedereen werkt).

Maar goed. Deze blog gaat niet over Dries, de Keizerboslaan of het Venne, maar het dorp dat ik op mijn achttiende de rug toe keerde (of eigenlijk al eerder, maar toen ook echt verliet). En over het opvallende dat ik steeds meer Neer kijk op internet. Want, wat ik 25 jaar geleden niet had kunnen geloven, internet is ook in Neer. Op Facebook bijvoorbeeld zijn net zo veel van mijn contacten geboren in Neer als in Elst (degene die het niet opgegeven hebben niet meegenomen uiteraard). Het dorp, dat op toen ik vijftien was de meest achterlijke plaats op de wereld leek, is ook digitaal!

Maar Neer is dan ook niet meer zo maar een dorp. Neer is het leukste dorp van Limburg! Dat is oud nieuws, maar het is nog wel zo. Neer, dat gat "tusse baek, kenaal en Maas" is geen gat meer, maar een dorp, een leuk dorp, HET LEUKSTE DORP, volgens de Limburgers dan. En daar ben zelfs ik een beetje trots op. Zoals ik tranen in mijn ogen kreeg toen ik hoorde dan onze eigen schutterij Sint Sebastianus "Um haaj". "Um" is "hem" en "hem" is "De Oude Limburger". Dat was in 2008, 60 naar nadat Neer volkomen ten onrechte de winst in dit schuttersfestijn onthouden was. En als was ik meer dan 20 jaar weg uit Neer, ook voor mij voelde het als de genoegdoening die een Nederlander pas zal voelen als Oranje eindelijk een keer een finale van Duitsland wint. En ik zal het maar bekennen: die ringtone op mijn telefoon twee jaar geleden was het refrein van "Gaer noa Naer".

En hoe meer ik Neer leer kennen, hoe meer Neer ik kijk op internet. Zoals naar Herman Smeets, die dan wel in Eindhoven mag wonen, maar natuurlijk een echt Naers junske is. Herman, met zijn stemmetjes, de imitator en humorist. Maar het mooist is toch wel Piet van Toon. Piet, die samen met An vroeger een café had met een wc zonder doorstromend water. Daar stond een emmer bij en na drie wc-beurten was die emmer leeg en kon je niet meer "doorspoelen". Althans, zo is mijn herinnering. Of het waar is, weet ik niet meer zeker. Maar die Piet, die in mijn herinnering al een bejaarde was toen ik vijftien was, heeft zelfs zijn eigen Youtubekanaal. Al moet ik heel eerlijk bekennen dat Piet niet de reden is dat ik steeds meer Neer kijk op internet.

www.cluitmans.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten