Translate

donderdag 11 augustus 2011

De identiteit van SoMerellen.....

Misschien moeten we het maar SoMerellen gaan noemen, de gebeurtenissen in Engeland. In elk geval wijst David Cameron richting sociale media, niet zozeer als de oorzaak van de rellen, maar wel als communicatiemiddel dat blijkbaar de rellen zou bevorderen. En daarom zou onderzocht moeten worden of (in bepaalde omstandigheden) de stekker eruit zou kunnen.

Nu is het allereerst natuurlijk zo dat de stekker uit de sociale media trekken vergelijkbaar is met het platleggen van het complete telefoonverkeer op het moment dat de telefoon gebruikt wordt voor het plannen van geweld, wanorde en criminaliteit. Of denkt Cameron aan een soort "digitaal straatverbod" voor bepaalde  mensen? Lastig, want gaat er dan een agent aan de internetpoort zitten die je digitaal fouilleert, zoekend naar verkeerde bedoelingen? Lijkt me onbegonnen werk, zeker omdat ik binnen een paar minuten een nieuw profiel heb aangemaakt. Controle op IP-adressen? Laat me niet lachen... Dat kon misschien vijftien jaar geleden nog maar zal nu weinig opleveren. Daarvoor is de internettoegang veel te veel een gemeengoed geworden waar we op verschillende plekken op verschillende manieren toegang tot hebben (op het moment van tikken heb ik drie smartfoons met allemaal een eigen 3G liggen naast de wifi waar ik nu op werk, zie ik twee onbeveiligde netwerken en heb ik een open netwerk op een paar honderd meter afstand plus een weliswaar met een toegangscode beveiligd netwerk, maar wel eentje in een gebouw waar de toegangscode op elke tafel staat).

Goed, laten we er maar vanuit gaan dat het digitale straatverbod geen optie is. Wat gaat Cameron dan doen? Facebook en Twitter plat leggen?  En Hyves... ja, daar kunnen Engelsen ook op natuurlijk. Maar zijn we er dan? Nee wacht, we moeten Myspace natuurlijk niet vergeten. En wat te denken van Friendster en Windows Live Space? En laten we Google+ er voor de zekerheid ook maar bij doen. Hoewel: kunnen we Google+ platleggen zonder Google als geheel plat te leggen? Ik weet het niet, maar ik hoop het voor Cameron van wel, want hij zal natuurlijk wel moeten Googlen om al die andere sites te vinden. En dat zijn er nogal wat... Ik zou als ik hem was in elk geval meteen alle sites die op  Best Social Networking staan, uit de lucht halen. Alleen, het lijst is lang niet volledig. De 160 miljoen gebruikers van het Chinese Renren vinden hun eigen site niet terug. Moeten we natuurlijk wel Chinees leren maar och, met een paar screenprints vinden we zo onze weg.

En dan zijn er nog heel wat sites die vaak niet direct als sociale media gezien worden, maar die eigenlijk ook wel goed bruikbaar zijn. Misschien met zijn allen op een betaalde datingsite? En marktplaats, kan ik daar niet een relletje te koop aanbieden?

Beste meneer Cameron, hou het voor uzelf simpel en trek te stekker uit het internet. Leg alles plat om te voorkomen dat er rellen ontstaan. Of denk eens na over de oorzaken, en probeer die te bestrijden. Opstand en oproer zijn van alle tijden. Ik kan me herinneren in mijn geschiedenisstudie hier ooit een boek over gelezen te hebben. Het staat ergens in de kast, maar ik Google het even niet naar boven (toch niet omdat Cameron al aan het werk is met het platleggen van opstanden en oproeren via internet?). Het was een studie geschiedenis (niet futorologie) en ergens in de jaren '80. Dus waarschijnlijk waren die opstanden en oproeren er al voor er sociale media waren.

www.cluitmans.nl
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten