Translate

donderdag 18 augustus 2011

De identiteit van de werkplek op Facebook

Op Facebook zit ik in een groep met 26 collega's. Echt actief is die groep niet. Het opmerkelijke is echter dat volgens Facebook die collega's allemaal verschillende werkgevers hebben. En even opmerkelijk is het dat als in op mijn werk met Facebook Places incheck, ik eigenlijk helemaal niet op mijn officiële werk ben. En de collega's die met mij ingecheck zijn, evenmin....

Een kennis van me heeft een eigen bedrijf. Op Facebook heeft hij dat bij "werkt bij" ook netjes ingevuld: 

Facebook denkt echter met je mee, en maakt daar meteen een pagina van. Want, als iemand werkt bij "Eigen bedrijf", dan kan "eigen bedrijf"  natuurlijk ook een pagina hebben. En heel wat mensen vinden die pagina leuk:

Heel wat meer mensen in elk geval dan mijn pagina's leuk vinden. Dat kan aan mij liggen, maar er is wat anders aan de hand... Want er zijn meer mensen die werken bij "eigen bedrijf".

Mijn werkgever, de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, is zeker niet achterlijk op social media gebied. De HAN heeft dan ook een mooie Facebookpagina, https://www.facebook.com/HANUniversity, ik ik werk daar ook bij (even op info klikken, want in mijn profiel zie je slechts één werkgever, en uiteraard is dat #TeachMeSo). Maar mijn collega's uit de groep "collega's" werken daar NIET! Die werken bij HAN, of bij Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. En ook dat zijn allemaal pagina's, maar die pagina's zijn net zo leeg als de pagina "eigen bedrijf". Als ik er op klik, wordt ik er geen snars wijzer van. Wat voor de HAN geldt, geldt voor de meeste organisaties. Daar waar Linkedinprofielen tegenwoordig vaak, voor wat betreft het werkgeversdeel, door de werkgever voorgeschreven worden, is het op Facebook een rommeltje. Of beter: een gemiste kans.

 De pagina van de HAN is veel mooier dan die van #TeachMeSo, maar er is toch een belangrijk verschil. Als ik op het aangegeven adres van #TeachMeSo ben, kan ik via Facebook places inchecken. Mijn vrienden zien dat ik er ben, kunnen reageren op mijn check-in, kunnen de pagina aanklikken etc. En iemand die in de buurt is en via places ergens wil inchecken, ziet dat #TeachMeSo er is.

Bij de HAN kan ik echter niet inchecken, want Facebook weet niet waar de HAN is! Toch is dat door de makers van de pagina duidelijk aan Facebook meegedeeld. Alle adressen zijn netjes bij locatie opgenomen. De adressen, maar Facebook wil daar de locatie hebben. Niet de locatie in de zin van "locaties", maar de locatie als daadwerkelijk punt op de kaart, vindbaar voor de GPS. En het adres "Van Ruitenberglaan tot Groenewoudseweg" is nu eenmaal onvindbaar.

Is dat erg? Erg is misschien (voorlopig nog) een groot woord. Maar als ik op mijn werk ben en incheck, dan ben ik niet op mijn officiële werk. Ik ben ergens op een obscure HAN-pagina op Facebook. Daar gebeurt weliswaar meer dan bij "eigen bedrijf", maar veel is het niet.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten