Translate

dinsdag 16 augustus 2011

De identiteit van: Google+ versus Facebook

Sinds de lancering van Google+ lijkt het een nieuwe sport geworden om Google+ en Facebook te vergelijken vanuit de optiek dat er sprake is van een strijd om de macht op het internet. Soms wordt Twitter hier ook nog in meegenomen, maar naar mijn bescheiden mening is dat net wat te veel respect voor onze 140-tekenstellendeminiblogsite. Linkedin, tot voor kort toch nog gezien als één van de grote drie, ontbreekt veelal in deze overzichten. Mijns inziens niet geheel onterecht.

Vandaag verscheen er weer eens een infographic. Wel eentje die me verbaast. 10 miljoen gebruikers bij Google+? Was dat niet het aantal van vorige maand? En is "invite only" afgeschaft? Ehhhhhhh..... waarom krijg ik dan te zien hoeveel invites ik over heb? En is het moeilijker in Facebook dan in Google+ om informatie met een specifiek groep te delen? En "allow specific friends to see data" is op Google+ minder handig dan op Facebook. Sterke nog, je moet de kneepjes kennen!

Eerlijk gezegd vind ik de hele discussie over Facebook vs Google+ niet relevant noch interessant. Allereerst niet omdat Google+ veel meer is dan een social networksite. En als we ze als social networksite pur sang vergelijken, dan doen we Google+ tekort.

Zelf gebruik ik Facebook en Google+ met veel plezier naast elkaar. De ene dag ligt mijn aandacht wat meer bij de een, de andere dag wat meer bij de ander. Google+ is wat serieuzer, en daardoor op een bepaalde manier interessanter. Maar Facebook brengt mensen wel dichterbij. Google+ is wat saaier in bv zijn vormgeving en daarmee associeer ik het wat meer met werken en zakelijk. Op Facebook zie ik echter iets te vaak posts relateerd aan kroegbezoek om het helemaal al serieus te kunnen nemen.

Ik denk dat beide sites prima naast elkaar kunnen bestaan. En in plaats van de aandacht te richten op de strijd tussen, zouden we misschien eens wat meer moeten kijken hoe beide voor ons als gebruikers op een goede manier complementair zouden kunnen zijn. Want vanuit mijn optiek als gebruiker, is er helemaal geen strijd tussen Google+ en Facebook. Net zomin als er een strijd is tussen Twitter en Linkedin. Om van een hele hoop andere social media maar te zwijgen. Ik hoop eindelijk eens wat te lezen over hoe ze zich aanvullen, in plaats van over die strijd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten