Translate

zondag 14 augustus 2011

De identiteit van je tijdlijn en privacy: update Facebook en een beetje Google+

Eerder blogde ik al over de tijdlijn op, met name, Facebook en op het mijns inziens grote belang van het beïnvloeden van de tijdlijn. Ook op Google+ besteed ik er regelmatig aandacht aan. Je tijdlijn heeft veel te maken met je privacy-instellingen. En vooral ook met de privacyinstellingen van je vrienden en je vrienden van vrienden. Want ook die bepalen wat je wel en niet ziet.

In deze blog daarom aandacht voor zowel de privacy-instellingen als voor de tijdlijn, en vooral ook voor de samenhang ertussen. Deze blog gaat over Facebook. Mijn voornemen is om er morgen een over Google+ te schrijven (een cliffhanger aan het einde van deze blog).Deze blog is met name gebaseerd op eigen waarneming en discussie hierover met anderen. Er kunnen fouten zitten in mijn interpretatie van de waarnemingen. Dan hoor ik het graag!

Facebook

privacyinstellingen
Via Account, privacyvoorkeuren (rechtsboven) stel je op Facebook je privacyinstellingen in. Een belangrijk onderdeel van de privacyinstellingen in dat je bepaald wie iets kan zien.

Standaard staan de meeste instellingen op "vrienden van vrienden". Dit wil zeggen dat een vriend  van een vriend bv jouw updates kan zien. Weliswaar komen die niet in de tijdlijn van die vriend in de tweede graad, maar als je vriend in de eerste graad reageert kan je vriend in de tweede graad het zien.


Voorbeeld: Ik ben vriend van Jan, Jan is vriend van Piet, ik niet. Ik plaats een update en Jan reageert. Piet ziet dan de reactie van Jan en mijn oorspronkelijke update (want hij is een vriend van mijn vriend).

Overigens kan die vriend van je vriend de update ook zien door je profiel aan te klikken.

Ik kan echter ook instellen dat alleen vrienden iets mogen zien. Piet, in bovengenoemd voorbeeld, ziet mijn update dan niet.

Bij privacyvoorkeuren stel je de standaardvoorkeuren in. Je kunt dit echter voor elk bericht aanpassen. Dit heb ik beschreven in deze blog. Ik heb zelf mijn instellingen standaard op "alleen vrienden" staan. Maar soms wil ik dat een bericht door zo veel mogelijk mensen gelezen kan worden. Dan kies ik voor de optie "openbaar", wat wil zeggen dat iedereen het kan zien. Ik hoop dan natuurlijk op een kettingreactie: dat via vrienden (die het in de tijdlijn zien en reageren) en vrienden van vrienden (die ook weer reageren) bij de hele wereld terecht komt. Je privacyinstellingen hebben dus een (indirecte) invloed op de tijdlijn van anderen.

leuk vinden van pagina's

Facebook kennen we vooral van de privéprofielen. Maar pagina's worden steeds belangrijker. Voor CocaCola bijvoorbeeld is de Facebookpagina belangrijker dan de website cocacola.com (en als je deze blog leuk vindt, ga je natuurlijk ook even mijn pagina https://www.facebook.com/TeachMeSo liken).

Je kunt een pagina leuk vinden. CocaCola maakt bijvoorbeeld wel heel duidelijk hoe dat moet. Sterker nog, de hele welkomstpagina www.facebook.com/cocacola is gericht op het verkrijgen van die like. Heb je eenmaal een pagina geliked, dan krijg je alle updates van die pagina netjes in je tijdlijn. Als je weet hoe groot Facebook is, snap je nu waarschijnlijk het belang. 33 miljoen mensen ontvangen de updates van cocacola in hun tijdlijn (overigens kun je dit wel uitzetten zonder te unliken, net zoals je de updates van toepassingen - zoals spelletjes - kunt uitzetten).

Hoe meer pagina's we liken (en hoe meer toepassingen we toestaan), hoe meer onze tijdlijn daardoor beïnvloed wordt. Zeker als we onze tijdlijn laten bepalen door "belangrijkste nieuws" in plaats van "meest recent" bestaat het gevaar dat we straks vooral updates zien van pagina's die we zelf en onze vrienden leuk vinden. Facebook wordt dan van een sociaal netwerk een advertentiepagina!

pagina's en plaatsen

Voor bedrijven en organisaties worden de Facebookpagina's steeds belangrijker. Het is immers een manier om binnen te komen in de tijdlijn van niet alleen de mensen die jouw pagina leuk vinden, maar ook van de vrienden ervan. Met de komst van "Places" is deze mogelijkheid alleen maar groter geworden. Als iemand bij mij op bezoek komt, kan hij inchecken bij #TeachMeSo. Vrienden zien dat en zijn misschien nieuwsgierig. Ze kunnen dan eenvoudig via één klik op de Facebookpagina van #TeachMeSo komen. Een combinatie van Foursquare en de website.
Opmerkelijk vind ik dat er nog zo weinig bedrijven zijn met een eigen, goede, Facebookpagina (en plaats). Als ik de lokale supermarkt binnenloop en ik wil inchecken, dan vind ik die supermarkt niet in Places. Dus maak ik hem aan (en moet die supermarkt zijn plaats EN DUS OOK ZIJN PAGINA in Facebook maar zien te claimen). En dit geldt niet alleen voor de lokale supermarkt, maar voor heel veel bedrijven en organisaties. In plaats van eerste zelf een pagina te maken (met adresgegevens) waar mensen kunnen inloggen, leggen ze hun lot in handen van de bezoekers die willen inchecken, niet kunnen en dan zelf maar de plaats toevoegen. En zo verlies je als organisatie de controle over je social media.
 
 delen 

Misschien heb je bij een berichtje in de tijdlijn al eens de optie "delen" gezien. Wat je als privépersoon kunt delen, is de link die bij het berichtje staat. Het berichtje zelf kun je niet delen. Facebookpagina's kunnen echter wel berichten van elkaar delen. Een pagina kan echter een geheel bericht delen! Dat lijkt niet zo belangrijk, maar pas op! Als jij mijn pagina leuk vindt kan ik door het delen van het bericht van een andere pagina die pagina in je tijdlijn proppen. Niet alleen de link, ergens op internet (bv youtube) maar het hele bericht. Pagina's kunnen dus meer delen dan mensen! Is dat belangrijk? Ja, want op deze manier kunnen "bevriende" pagina's elkaar promoten.

//Update over delen: het lijkt dat je als pagina een bericht kunt delen, maar dat als je een bericht deelt met een link,  je alleen nog maar de link deelt//

 Google+

Twee opmerkingen over Google+, die ik verder wil uitwerken. Google+ biedt de mogelijkheid om beperkt te delen, net als met lijsten op Facebook. Maar tenzij je na het plaatsen van de update iets wijzigt in de instellingen, kan iemand die Googl+update vervolgens wel openbaar maken. In elk geval een - voor Google+. Zie bijvoorbeeld: https://plus.google.com/102667713914216298332/posts/HYLRg74DP1V

Maar veel belangrijker is de manier waarop Google+ de stream (tijdlijn) aan het vormgeven is. Het wisselt tussen de timestamp van de update zelf en de timestamp van het laatste commentaar bij de update. Vanuit real time search is het laatste van groot belang, denk ik. Maar stel de de gevolgen eens voor: bovenaan in de tijdlijn komen niet de laatst geplaatste berichten, maar de berichten (hoe oud ook) waar het laatste commentaar geleverd is. Zie bijvoorbeeld: https://plus.google.com/105310358762146417461/posts/UCiJ5395C84. Minder verfijnd dan de Edge van Facebook, maar weer een manier waarmee straks mogelijk bedrijven onze tijdlijn in de social media kunnen overnemen!



Deze blog is met name gebaseerd op eigen waarneming en discussie hierover met anderen. Er kunnen fouten zitten in mijn interpretatie van de waarnemingen. Dan hoor ik het graag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten