Translate

woensdag 20 juli 2011

"Google+"-Cirkels in Facebook

Eén van de meest geroemde zaken van Google+ zijn de "cirkels". Dit zou een optie zijn die in bijvoorbeeld Facebook node gemist zou worden (een blog op Frankwatching maakt overigens duidelijk dat het Google wel eens om hele andere zaken zou kunnen gaan dan met Google+ een facebookconcurrent op de markt te zetten, maar dat terzijde). Maar het principe van de "cirkels" wijkt volgens mij niet veel af van het maken van lijsten op Facebook.

Zelf heb ik nooit de neiging gehad om de lijstenfunctie in Facebook te gaan gebruiken, om redenen waar ik al eerder over schreef. Vandaag heb ik dan toch maar even de tijd genomen om te lijstenfunctie verder te onderzoeken. En het lijkt erop dat ik met een lijst inderdaad kan bepalen in wiens tijdlijn een statusupdate komt, maar ook wie die statusupdate op mijn profiel mag zien. En dan lijken die lijsten toch wel heel erg op kringen, zonder de beperking dat kringen niet wederzijds hoeven te zijn.

Om dan maar even uit te leggen hoe het moet:

Kies eerst vrienden bijwerken:



Kies vervgolgens voor "maak een lijst":


Vervolgens maak je een lijst met contactpersonen, geeft deze een naam en slaat hem op.

Indien je nu een statusupdate alleen voor leden van een lijst zichtbaar wilt maken, dan klik je op het slotje naast delen, en kies je voor aanpassen en volgens voor "bepaalde personen."




Je kunt nu de naam van een lijst invoeren (en natuurlijk eventueel het voor een een of enkele personen verbergen (de circle - 1 optie waar Saskia de Laat om vraagt, zit dus al in Facebook.

Zoals al gezegd, de optie van lijsten heb ik nog nooit gebruikt, maar een eerste probeersel zojuist was veelbelovend. Of zie ik iets over het hoofd?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten