Translate

maandag 18 juli 2011

De identiteit van mijn kringenprivacy op Google+

Ben ik nu zo dom of zijn zij nu zo slim? Na een uurtje vogelen met Google+, en met name met de personen in mijn kringen, komt deze vraag sterker en sterker bij me op. Het begon allemaal met een schijnbaar eenvoudige handeling. Via http://widgetsplus.com/ probeerde ik een Google+-widget aan mijn website proberen toe te voegen. Dat inplakken van het stukje voorgedefinieerd html was niet het grootste probleem (al was het even verrassend dat ik bij Googl+-ID niet mijn inlognaam of iets dergelijks maar een cijferreeks die in de URL van mijn Googl+-profielpagina staat. (Overigens, even terzijde maar een aardige vraag: hoe schrijf je Google+ in samenstellingen? Google+-samenstelling volgens Mieke, en die heeft het eigenlijk altijd juist in dit soort zaken).

Die widget stond in enkele tellen op mijn site, maar volgens de widget zit ik in ) peoples circles. Nu zou dat geen ramp zijn, maar het is niet juist. En dan zijn er twee mogelijkheden. De ene is dat de privacy-instellingen van Google+ dit ergens tegenhouden (wat dan wel weer een privacyplusje voor Google+ zou zijn), de andere is dat de widget niet klopt. Althans dat dacht ik. Maar terwijl ik op zoek ging naar de privacyinstellingen die mogelijk de 0 zouden veroorzaken, stuitte ik op een ander, veel interessanter, verschijnsel, dat ik eigenlijk wat relevanter vind dan de widget.

Volgens mijn  profiel heb ik 33 mensen aan mijn kringen toegevoegd, en ben ik door 15 mensen toegevoegd aan hun kringen. Volgens mijn eigen kringenpagina op Google+ zijn deze cijfers echter 39 resp. 23. Een voor mij niet verklaarbaar verschil. Heeft dit iets met privacyinstellingen van de anderen te maken? Het zou natuurlijk kunnen. Maar het wordt nog een beetje vreemder. Eén van mijn wederzijdse kringcontacten zou volgens zijn eigen profiel twee personen in zijn kringen hebben, waaronder ik. Dat wederzijdse kringcontact verschijnt echter niet in het lijstje van 15 op mijn profielpagina (privacyinstelling). Dat kan natuurlijk, maar ik sta ook niet in zijn lijstje "mensen die xxx in hun kringen hebben". Daar staat alleen dat andere contact. Vervolgens blijkt dat ik bij geen enkel kringcontact in het lijstje "mensen die xxx in hun kringen hebben" ben toegevoegd. Oftewel: Google+ beschermt mijn privacy verrassend goed. Alleen: van mij hoeft het niet. En ik vraag me af hoe de andere Google+-ers die in de ene lijst wel verschijnen en in de andere niet, hier over denken. Maar vooral ben ik benieuwd waar Google+ die optie verstopt heeft. Ik heb vijf minuten gezocht, maar kon hem niet vinden. En meer dan vijf minuten zoeken is Google+ me nog niet waard.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten