Translate

zondag 24 juli 2011

De identiteit van: Come on Eileen

Mijn drumleraar luisterde even en zei: "Dat is te moeilijk voor je". Hij legde uit waarom en helemaal begrepen heb ik het nooit, maar het had iets met het ritme te maken. In elk geval was dat een grote teleurstelling die mijn imposante drumcarriere in wording geen goed heeft gedaan. Want "mijn" liedje kon ik voorlopig niet leren drummen.

Mijn liedje is Come on Eileen van Dexys Midnight Runners. En let op als je het luistert. Er zijn versies in omloop die om de een of andere reden niet beginnen met de vioolintro. Die versies zijn het luisteren niet waard. Hoe belangrijk die intro voor het nummer is, zie je bijvoorbeeld hier.Een nummer met een bijzondere, moeilijk verstaanbare, tekst. Het vertalen daarvan is een mooie uitdaging.

Hoewel het nummer in zijn origineel onverslaanbaar mooi is, zijn er toch meerdere covers gemaakt die het luisteren meer dan waard zijn. Mijn favoriet is (uiteraard zou ik bijna zeggen) de versie van Save Ferris , al mag die van Hermes House Band natuurlijk niet ontbreken.

Op Youtube zijn echter meer interessante (en niet altijd even goede) covers te vinden. Deze is wel lachen.
Of deze, niet meer om te lachen maar ronduit dramatisch. En Nederlandse feestbands zoals de Nooduitgang mogen van mij alles coveren, maar niet zo.

Gelukkig kan het ook anders. Wat te denken van een echte vioolversie? Maar de allermooiste blijft toch wel de versie van Badly drawn boy. Bijna net zo mooi als het origineel.

2 opmerkingen:

  1. Leuk verhaal, leuke filmpjes, de vraag is alleen of je het nummer al kan drummen ...
    Ik zie de Jurroen versie graag op YouTube ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Kees, nou ik zal het maar meteen toegeven (voor zover dat niet al duidelijk was): ik kan dit nummer niet drummen (en ook niet zingen). En helaas zal ik het ook wel nooit leren, nu Jurre met drummen gestopt is en hij mij weer heeft meegetrokken in de amuziekale afgrond.... Dus Youtube zal het even met anderen moeten doen.

    BeantwoordenVerwijderen