Translate

zondag 17 juli 2011

De identiteit van privacy (naar aanleiding van @destudentcoach)

Met veel plezier heb ik de afgelopen dagen het boekje @destudentcoach van Inge van Erkel en Simone Levie gelezen. Een leuk en informatief boek voor de (net niet) beginnende socialmediagebruiker dat op een leuke manier richting studenten geschreven is. Dat laatste niet in de laatste plaats door de indeling, die de student begeleidt in het social media gebruik van het zoeken van een studie tot het zoeken van een baan. Een boek ook dat roept om een "tegenversie" onder de naam @deopleidingscoach, waarin opleidingen wordt uitgelegd hoe zij social media in kunnen zetten om de (aankomend) studenten kunnen bedienen.

Toch zit er één groot minpunt aan het boek. En dat is de belerende toon dat het "altijd heel erg belangrijk is dat je je bewust bent van wat je op .... zet". Een algemene waarschuwing daarover, ok, maar in de eerste hoofdstukken komt me die belerende opmerking net iets te vaak voor.

Natuurlijk is het van belang dat we ons realiseren dat wat we op internet zitten zichtbaar is voor iedereen (ja, misschien zijn er privacy-instellingen maar die zijn absoluut niet waterdicht) en er voor altijd staat. Maar we moeten ons ook realiseren dat we ons steeds minder zorgen maken over onze privacy. Dat is overigens niet alleen een internetgebeuren: bewakingscamera's, vingerafdrukken.... ook in real life zijn we steeds minder gevoelig voor "privacy".

Dat geldt voor ons, maar dus ook voor onze nieuwe werkgevers. Want werkgevers van mijn leeftijd die de aankomend werknemer met een biertje te veel of een shirtje te bloot op Hyves of Facebook zien, schrikken misschien nog. Maar de werkgevers van de toekomst, staan in toenemende mate zelf met een foto van diep in de zomerlijke feestnacht op Hyves of Facebook, of Twitteren ook dat ze om vier uur de kroeg uitrollen. En zou die werkgever van de toekomst het niet gek vinden als er een sollicitant is die in al de social mediaprofielen alleen maar de voorbeeldige vroomheid zelve is?

Kortom, zijn dit soort waarschuwingen (niet met een biertje te veel op Hyves want je toekomstige werkgever kan het zien) niet een beetje waarschuwingen van de generatie van de vorige eeuw aan de generatie van deze eeuw, die binnenkort niet alleen meer scholier en student maar ook manager en werkgever is? Misschien is het goed dat we daar eens onderzoek naar doen, alvorens we blijven waarschuwen voor de verkeerde foto.

Maar dat is dan ook de enige kanttekening die ik bij @destudentcoach wil plaatsen. Verder is het een boek dat verplicht op de boekenlijst moet. Niet in het hoger onderwijs, maar, omdat het boek terecht begint bij het vinden van een studie, in het voortgezet onderwijs. En misschien moet het wel de basis vormen van een nieuw, verplicht vak.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen