Translate

dinsdag 6 september 2011

#TeachMeSo: Facebooktijdlijnonzin in de marketing

Facebookpagina's zijn een mooi en krachtig middel in de communicatie en interactie met "fans". Maar tegelijkertijd moet de kracht er van niet overdreven worden. En dat gebeurt nogal eens. Gebrek aan inzicht in getallen evenals aan kennis over de gebruiksmogelijkheden en instellingen van Facebook, zijn daar debet aan.

Op Frankwatching  valt vandaag te lezen:
"“En daarom is het zo’n mooi kanaal voor bedrijven, want je hele doelgroep zit hier”, zegt Peter Evers in zijn presentatie ‘Facebook als advertentiekanaal’. Volgens Peter is de grootste winst van Facebook dat bedrijven hier hun eigen fanclub kunnen creĆ«ren. En met fans kun je snel, direct en relatief goedkoop communiceren zonder dat je hier mediabureaus, drukkers, zendtijd en noem maar op voor nodig hebt. Bovendien representeert elke fan een heleboel potentiĆ«le andere fans. Want als jouw fan je eenmaal toelaat op zijn newsfeed, dan zien alle vrienden van jouw fan jouw boodschap ook."
 
Die laatste zin zal velen lokken, zeker in relatie met de zin ervoor, waarin de woorden goedkoop en zonder er natuurlijk uitspringen.  Maar helaas voor de marketeers (en gelukkig voor de actieve Facebookgebruikers) klopt er weinig van.

Laten we er eerst eens even van uit gaan dat hetgeen er over het nieuwsoverzicht staat feitelijk klopt (wat niet waar is). De stelling is dan dat alle vrienden van jouw fan jouw boodschap zien.  Maar is dat wel zo? De gemiddelde Facebookgebruiker heeft zo'n 100 vrienden en is een uurtje per maand op Facebook. Elke update van een pagina gaat dan in de tijdlijn van de gebruiker het gevecht in de tijdlijn aan met die andere pagina's die vrienden lijken en natuurlijk ook met alle andere updates van bijvoorbeeld vrienden, die in dat gemiddelde uurtje gelezen kunnen worden. Als al de vrienden van je fans je boodschap daadwerkelijk zien, dan zal een pagina-update, zo schat ik, gemiddeld minder dan een seconde de aandacht trekken (het preciezere rekenwerk laat ik aan de marketeers over).
Maar als er genoeg tijd is voor de Facebooker om alle berichten in de tijdlijn ook daadwerkelijk te lezen, zou je met je pagina dan ook daadwerkelijk alle vrienden van je fans bereiken? Nee hoor, dat gebeurt helemaal niet zomaar! In de standaardinstellingen van Facebook ziet de Facebooker niet alles. (Overigens werkt het verbergen van een toepassing tegenwoordig iets anders dan in de blog beschreven).

Op basis van het bovenstaande verdient de stellige opmerking dat "alle vrienden van jouw fan de boodschap ook (zien)" de nodige nuancering. Maar er is nog iets anders aan de hand. 
 
Ik nodig de lezer uit tot een experiment: zoek in je nieuwsoverzicht een boodschap van een pagina die jij leuk vindt en die (liefst zoveel mogelijk) vrienden van je ook leuk vinden. Geef vervolgens aan dat je die pagina niet meer leuk vindt (dat kan door naar de pagina te gaan en dit linksonder aan te geven).
 (Een pagina niet meer leuk vinden kan ook door op het kruisje naast het bericht te klikken - het kruisje verschijnt als je er met de muis over gaat -, te kiezen voor verbergen en vervolgens voor de pagina niet meer leuk vinden aan dat je de pagina niet meer leuk vindt. Alleen werkt dit experiment dan natuurlijk niet, aangezien je het bericht zelf dan ook al verborgen hebt en het ook daarom uit de tijdlijn is.)
 
Kijk in je nieuwsoverzicht: weg zijn de updates van je pagina! Ehhhh.... weg, maar klopt het dan nog wel? Immers, vrienden van mij zijn fan van de pagina, waar ik nu de update niet meer van zie?

Wees gerust, het klopt. Gelukkig voor mij is het echt niet zo dat als jij mijn (bedrijfs-)pagina leuk vindt, alle updates van die pagina bij al jou vrienden in de tijdlijn komen. En inderdaad, ik ben daar blij om! Want ik zou niet willen dat ik met mijn pagina de tijdlijn van jouw vrienden, die waarschijnlijk niet op die updates zitten te wachten, zou vervuilen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten