Translate

woensdag 21 september 2011

De nieuwe identiteit van Facebook

Veranderingen roepen weerstand op. En als je tegen verandering bent dan ben je en oud en conservatief. Nu ben ik wel oud aan het worden, conservatief ben ik - denk ik toch echt - nog steeds niet. Maar de veranderingen die Facebook de laatste dagen heeft doorgevoerd, roepen bij mij toch steeds meer weerstand op.

Ik heb al vaker geschreven over wat naar mijn mening één van de grote gevechten van deze eeuw wordt: de strijd om de tijdlijn. Een strijd waarin naar mijn mening de gebruiker op de voorgrond moet worden geplaatst en de mogelijkheden in handen gegeven moet worden om zelf veel invloed te hebben op wat er in de tijdlijn in sociale media (en dan met name media als Facebook en Google+, Twitter bv is een ander verhaal) naar voren komt en bovenaan staat. Gekoppeld aan die strijd om de tijdlijn zijn de privacy-instellingen die de zender ingesteld heeft. Die bepalen immers wat je überhaupt zou kunnen zien.

Het zal de Facebookgebruiker niet ontgaan zijn dat er een behoorlijk aantal veranderingen zijn doorgevoerd binnen Facebook. En veranderingen roepen vaak weerstand op, al was het maar omdat het betekent dat je je weg opnieuw moet leren vinden. Die weerstand kan soms erg groot zijn. Zo verspeelde de Albert Heijn in Kronenburg bij mij de absolute nr 1 plek in mijn lijst van favoriete supermarkten na de laatste verbouwing.

In deze en (waarschijnlijk) een aantal volgende blogs, een aantal veranderingen op een rij.  

Subscribe-button

Facebook maakt het mogelijk dat iemand die niet je vriend is, toch je updates ziet door zich op jouw updates te abonneren. Om dat mogelijk te maken, moet jij wel de optie "abonnees toestaan" aanzetten. Die optie verschijnt als je links op je eigen profielpagina op abonnementen klikt. Op de profielpagina van personen die de optie aan hebben staan, kun jij nu op de button abonneren klikken.

Als je je abonneert op iemands updates, wil dat zeker niet zeggen dat je alle updates ziet. Je ziet alleen de updates die "public" geplaatst zijn. Een abonnee ziet niet je updates die je alleen zichtbaar maakt voor bijvoorbeeld je vrienden, een bepaalde lijst of zelfs slechts voor enkele personen.


Met de subscribe-button voegt Facebook een mogelijkheid toe die Facebook nog niet had en Google+ wel. Maar eigenlijk is het een rare toevoeging. Je mag namelijk verwachten dat de subscribe-button met name interessant is voor bekende personen. Zij vooral zullen abonnees krijgen. Dat maakt het in elk geval voor hen mogelijk om onder de 5000 vrienden (het Facebookmaximum) te blijven. Maar eigenlijk was voor deze doelgroep de Facebook(fan-)pagina al beschikbaar.

Veel verwacht ik van de subscribe-button niet. Voor bekende personen is een pagina mijns inziens een krachtiger middel met meer mogelijkheden. Voor onbekende personen leidt het hooguit tot een aantal extra onbekende "volgers", net zoals op Google+ het geval is.

Geabonneerd

Als je de optie abonnees toestaan hebt aangezet, verschijnt links in je profiel ook de tab abonnees. Je kunt hier zien we zich op je updates geabonneerd heeft. Dit zijn twee groepen: de openbare abonnees (via de subscribe-button) en de bevriende abonnees. En die laatste groep is wel interessant:


Voormalige vrienden zijn dus ook abonnees van elkaar (als het plaatje klopt, ik heb het niet getest). Nu weet ik niet of voormalige vrienden daar op zitten te wachten.... De ex-partners rollen elkaars tijdlijn weer binnen? Dat kan nog leuk worden.

Meeste updates

Facebook heeft besloten dat ik standaard van al mijn vrienden de "meeste updates" wil zien (en dus niet "alle updates"). En bovendien is aangevinkt dat ik van al die vrienden niet alleen de statusupdates maar ook bijvoorbeeld de game-activiteiten wil zien. Gelukkig kan ik dat nog wel veranderen, per persoon via de knop geabonneerd of voor een lijst via de instellingen bij lijsten. Maar hoe ik dat voor alle vrienden in één keer kan omzetten, heb ik nog niet uit kunnen vogelen. En aangezien niet iedereen in een lijst zit, ik van iedereen alle updates behalve de game-activiteiten wil zien, zal ik weer heel wat moeten instellen.

Tijdlijn

Alleen al door deze veranderingen heeft Facebook mijn tijdlijn weer eens behoorlijk beïnvloed. Zonder noodzaak en zonder, zoals we gewend zijn, goede uitleg. En er is nog veel meer: recente verslagen, topverslagen en de ticker die mijn tijdlijn uit elkaar trekken bijvoorbeeld.
Misschien vind ik het, als ik eraan gewend ben, wel een goede verbetering tegenover de "oude Facebooktijdlijn". Maar toch ben ik "taege". Om het feit dat Facebook niet gekozen heeft voor een verandering waarbij we als gebruikers zelf een aantal vragen voorgelegd krijgen om zelf de querys waarmee we in de database graaien, kunnen samenstellen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten