Translate

vrijdag 6 april 2012

De teloorgang van een voetbalclub

Af en toe kijk ik op de site van mijn clubje: RKSVN, de Rotte Kleine Snotapen Van Neer, zoals we zelf zeiden.En tot mijn verbazing zag ik dat RKSVN recentelijk tegen RFC Roermond had gespeeld. Want RKSVN, die waren toch na de gouden tijden afgedaald naar de vijfde klasse? En RIF Roermond, dat was toch een trotse club uit de top van het amateurvoetbal?

Eerst maar even RKSVN. Ooit speelde de club tweede klasse, in een zeldzame opleving. Dat was toen "mijn generatie" in het eerste stond. En mijn generatie was goed. Want ondanks dat ik mee mocht doen en net zoveel speelminuten kreeg als de jongens die wel konden voetballen, werden we regelmatig kampioen. In die goede teams speelde ik meestal, als linkspoot, al was mijn linkerbeen niet sterker dan dat van de gemiddelde rechtspoot, linksback. Daar kwam de bal toch niet. Mijn finest moment beleefde ik op een avond in Leveroy, toen we met de D1 gelijk moesten spelen om kampioen te worden. Het werd 2-2... en ik scoorde twee keer. Helaas waren er geen scouts aanwezig op het veld waar we ons om moesten kleden in een varkensstal. Mijn scorend talent bleef onontdekt.

Dan RFC. Eind jaren zeventig, begin jaren tachtig was het een Limburgse topploeg. Overigens, RFC heette eigenlijk gewoon "Roermond" zo zei mijn vader altijd. Dat "RFC" beschouwde hij als sjiekdoenerij. Rond 1980 promoveerde de club naar de hoofdklasse en werd de districtsbeker in Zuid II gewonnen. De Limburger stond er vol van. RFC kreeg meer ruimte dan "mijn" clubje VVV in die tijd.

In het jaar nadat RFC de districtsbeker won, speelden RKSVN en RFC ook een keer tegen elkaar. Voor de beker, in Neer. Niet op het hoofdveld, maar op veld 2. Want daar was verlichting. Een onvergetelijke avond. RKSVN won, ik denk met 1-0 maar zeker weten doe ik dat niet meer. Ik zie nog ons elftal van het veld aflopen na het laatste fluitsignaal. "Ga maar naar huis. Het is gedaan." riep onze aanvoerder tegen het publiek. Blijkbaar hoefde toen de kantineomzet nog niet gestimuleerd te worden.

De volgende ochtend reden we als Neerse jongens vol trots naar school. Want wij hadden wat te vertellen. Wij hadden RFC uit de beker gegooid. Elke leraar uit Roermond werd opgezocht met de vraag wat hij er van vond. Natuurlijk hadden de meesten niks met RFC maar dat deerde ons niet. Wij hadden het grote, machtige RFC verslagen. Het kleine Neer tegen het grote Roermond.

RFC is niet meer groot. Roermond speelt vijfde klasse en heeft alleen nog een paar seniorenteams. De jeugd is weg en de wedstrijden worden gespeeld in een buurdorp. De teloorgang van een voetbalclub. Teloorgang zoals ik vandaag zag bij twee dorpse clubs uit mijn jeugd, KOC en Grathem die gaan fuseren. Keplen en Grathem die samen voetballen, dat is toch net zo iets als een fusie tussen NEC en Vitesse.





(Ik schreef een vergelijkbare blog een paar dagen geleden. Daar zaten enkele foutjes qua jaartallen in. Vandaar helemaal opnieuw).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten