Translate

donderdag 12 januari 2012

Lijsten in Facebook

Facebook kende het al langer: lijsten. Het was een functie die altijd op de achtergrond zat. Door het succes van de cirkels in Google+ (althans, dat is mijn vermoeden), heeft Facebook enkele maanden geleden de lijstenfunctie veel meer prominent op de voorgrond gezet. Zo maakte Facebook ineens zelf lijsten aan, op basis van werkgever, geboorteplaats en woonplaats (al was mijn lijst 'omgeving van Elst' wel ruim, aangezien deze automatisch zowel Arnhemmers als Nijmegenaren toevoegde, waarmee het natuurlijk niet een lijst was om over voetbal te posten op Facebook.

Lijsten kun je op twee manieren gebruiken: je kunt iets delen met alleen een bepaalde lijst.

 


Dat kan handig zijn. Zo deel ik Wordfeud-updates alleen met mijn Wordfeudlijst, deel ik een oproep voor nieuwe Elistha-spelers alleen met de lijst "Elst" en plaats ik een berichtje over een examen alleen zichtbaar voor mijn lijstje (oud-)studenten (al is die lijst geen goede meer, er zitten te veel mensen in waarvoor dat berichtje weer niet interessant was). Door lijsten te gebruiken bij het plaatsen van berichten, ontlast je de tijdlijn van je contacten waarvoor het berichtje niet interessant is.

Vervolgens kun je de lijsten ook gebruiken bij het lezen.



Door op een lijst te klikken, zie je alleen de updates van mensen in die lijst. Dit kan handig zijn als je bijvoorbeeld Facebook ook meer zakelijk gebruikt (dan kun je voor je zakelijke lijst kiezen), of als je bijvoorbeeld alleen even de updates van je belangrijkste vrienden wilt zien.

Zelf zie ik dat op Google+ de cirkels (die weliswaar iets anders werken, maar in essentie is het hetzelfde) veel bewuster gebruikt worden dan de lijsten op Facebook. Dat is niet vreemd. De cirkels zijn door Google+ gebruikt in het aanprijzen van dit netwerk en bovendien is het maken van cirkels in Google+ makkelijker dan het maken van lijsten in Facebook.

Toch verwacht ik dat de lijstenfunctie in Facebook de komende tijd steeds meer gebruikt gaat worden. Dit ook omdat het gemiddelde aantal contacten op Facebook nu op 130 ligt, wat de grens van hetgeen sociologen als maximaal zien (ca 150) benaderd. Dit betekent dat veel mensen op Facebook meer contacten hebben dan ze in real life daadwerkelijk onderhouden. Die mensen (mensen die je niet echt kent) kun je eenvoudig onthouden van meer persoonlijke updates door goede lijsten te maken. En mijn advies is: begin daar snel mee, want zowel mijn ervaring op Facebook als op Google+ is dat het een monnikkenwerk is als je 500 contacten moet gaan uitzoeken.

Wist je trouwens dat je een statusupdate op Facebook ook onzichtbaar kunt maken voor één of enkele personen (en dan zijn de reacties op die update voor die personen ook onzichtbaar)? Dat kan handig zijn als je bijvoorbeeld een vriend of vriendin wil verrassen. Dat kun je gewoon "regelen" via Facebook, zonder dat die vriend of vriendin het ziet.

















Facebook biedt wat  dit betreft mooie mogelijkheden. Maar ik moet eerlijk zeggen: het werkt beter, makkelijker en mooier in Google+.

2 opmerkingen:

  1. Deze informatie kan ik wel gebruiken! Dank je wel!
    Heksenvel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor je reactie! Leuk. De dingen zijn wel weer een beetje veranderd, maar de essentie is nog steeds hetzelfde.

    BeantwoordenVerwijderen