Translate

donderdag 12 januari 2012

20 jaar in de social media

Zo rond deze tijd zou ik mijn 20-jarige socialemediajubileum moeten vieren, al ben ik de precieze dag vergeten. En die is ook niet meer terug te halen, in tegenstelling tot mijn eerste tweet, mijn eerste dag op Facebook of mijn eerste Google+-post. Niet omdat een toenmalig profiel vakkundig gewist is, maar omdat er van een profiel nog geen sprake was.
Tijdens mijn vervangende dienst bij de Vereniging Dienstweigeraars kwam ik in aanraking met de fenomenen BBS en Videotex. Via een piepend modempje inbellen en dan op het monochrome scherm (oranje op zwart op de enige PC bij VD die verbinding had met internet) berichtjes van anderen voorbij zien komen. En deze worden wel gezien als de pioniers binnen de sociale media (zie ook de infographic aan het einde van deze post).
De snelheden waren van een onwaarschijnlijke traagheid, meer dan tekst werd er dan ook niet getoond (wat gezien de grafische mogelijkheden van het gemiddelde beeldscherm dat toen in gebruik was, ook niet zo'n probleem was. Een leuk stukje over de BBS is hier te vinden, waarbij vooral ook de reacties het lezen waard zijn. Leuk is ook de lijst uit 1996, toen de meeste BBS-en al 24 uur per dag en 7 dagen per week online waren, er plaatjes en muziek te downloaden waren. Dat waren de nadagen. Internet had inmiddels al lang zijn intrede gedaan voor de particuliere gebruiker.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten