Translate

dinsdag 7 februari 2012

Pinterest: de nieuwe rage?

Wordt Pinterest de nieuwe rage op sociaal media gebied? Of is Pinterest dat al? Hoewel er wat wantrouwen is bij deze cijfers, zijn er aanwijzingen dat Pinterest al net zo veel doorkliks naar websites oplevert als Twitter.
Maar wat is dat nu eigenlijk, Pinterest? Mijn eerste blik op Pinterest was via de Iphone-app (een aparte app voor de Ipad is nog niet te krijgen) en de eerste aanblik is die van een fotosharesite. Dat zal mede ook gelegen hebben aan de eerste vrienden die ik volgde en die Pinterest - net zoals ik zelf natuurlijk ook even deed - gebruikten om foto's van het prachtige sneeuw- en ijslandschap te delen. Leuk, maar als dat Pinterest zou zijn, zou er weinig nieuws onder de zon zijn.
Een korte introductie. Alvorens met Pinterest te kunnen beginnen, zul je eerst een account moeten mogen aanmaken. Dat lijkt de nieuwe strategie bij invoering van een sociaal medium: zorg er voor dat mensen er lastig op komen. Nu viel dat bij Pinterest nog mee. Ik kwam op de wachtlijst en had na een paar dagen mijn account. In Pinterest maak je vervolgens een aantal 'boards' aan waar je wat over wil delen. Hieronder zie je mijn vijf (deels nog lege) boards.

 


In zo'n board staan pins, plaatjes. Een board kan een plek zijn waar jij alleen iets op mag zetten (een "pin" mag plaatsen) , maar je kunt ook contributers toevoegen (middels een emailadres behorend bij een {Pinterest-account) van andere Pinters die er iets op mogen zetten. Aan je board kun je ook een categorie toevoegen. Dat is handig, want je kunt alle pins die bij een categorie horen zichtbaar maken (de pins staan dan op timestamp):


Andere manieren om te kijken zijn te kijken naar de pins van je vrienden of naar de meest populaire.
Tot dusverre niets meer dan plaatjes kijken, maar als we op de plaatjes gaan klikken, gebeurt er iets heel anders. Is zo'n plaatje gewoon een foto, dan gebeurt er weinig. Ja, de foto wordt groter, maar dat kennen we wel. Maar aan zo'n plaatje kan een URL gekoppeld zijn (dat kan handmatig worden ingevoerd, maar ook via een pluginnetje in de browser of via de pin-it button die je op je website kunt plaatsen (vergelijk de facebook "like"-button), en klikken op de foto brengt je dan naar de betreffende URL.
Pinterest heeft diverse mogelijkhede om te volgen: een persoon of alleen een bepaalde "board" van een persoon. Op deze manier kun je bijvoorbeeld iemand wel zakelijk maar niet privé volgen. Een mooie manier van scheiden, waarbij jij als ontvanger bepaalt wat je ziet van iemand. Al vaker schreef ik over de vraag "wie bepaalt je tijdlijn" en het zal niet verbazen dat ik zeer gecharmeerd ben van deze optie.
Maar de grootste kracht van Pinterest is toch de kracht van het beeld. In feite is Pinterest een soort geavanceerde Twitter met beelden. Er is echter nog wel wat te verbeteren, zoals de zoekfunctie. Maar als de ontwerpers daar in slagen, zou Pinterest wel eens een gouden toekomst tegemoet kunnen gaan.






















Geen opmerkingen:

Een reactie posten