Translate

woensdag 22 februari 2012

Voorziening schrikkeldag

Een onzinberichtje: Nederland werkt onbetaald op schrikkeldag. Onzin althans voor een groot deel van de Nederlanders. Voor mij, als docent in het hoger onderwijs, geldt het in elk geval niet. Want in het hbo geldt een normjaartaak van 1659 uur, en die norm wordt niet ineens groter als het jaar een dag meer heeft. Van de 8760 uur die een jaar met 365 dagen heeft, werk ik er 1659 (18,94%), van de 8784 uur in het schrikkeljaar eveneens (18,89%). Maar toch heb ik een probleem!

Dat probleem is dat ik van hetzelfde jaarinkomen een dag langer moet leven. Feitelijk krijg ik dit schrikkeljaar er 24 uur bij, die ik niet hoef te werken, maar die ook niet betaald worden. Nu zijn ziektekostenverzekeraars, hypotheekverstrekkers en anderen zo aardig om mij die extra dag niet - althans niet zichtbaar - in rekening te brengen. Is dat alleen niet zichbaar, of doen ze dit werkelijk niet? Of zit er toch ergens een opslag van 0,27 % in, om de kosten van die extra dag te dekken?

Maar zelfs als dat niet het geval is, dag nog moet ik een dag extra eten. Ook de kachel draait een extra dag, de tanden worden vaker gepoetst, het scheermesje vaker gebruikt en de kleding slijt ook een dagje extra dit jaar.

Dit probleem zal zich overigens niet op 29 februari voordoen! Nee, pas op 31 december zal ik merken dat het geld op is. Want, zoals een goed boekhouder betaamt, verdeel ik netjes mijn vaste lasten en mag ik vervolgens per dag 1/365 uitgeven van mijn inkomen na aftrek van vaste lasten. Waarmee mijn jaarinkomen op 30 december van dit schrikkeljaar opgesoupeerd is. Dat wordt een kil oudjaar.

Er ware niets aan de hand geweest als ik de afgelopen jaren een voorziening schrikkeldag had gevormd. Dat had bijna ongemerkt kunnen gebeuren. Maar ik heb het niet gedaan. En nu realiseer ik me ineens dat dit jaar een dag extra heeft, waar ik eigenlijk geen geld voor heb.

Ik heb één troost. Dit is niet het eerste schrikkeljaar in mijn leven, en ook het vorige hebben we overleefd. En voor zover ik me herinner, was er op 31-12 altijd geld voor oliebollen en champagne. Dat zal dit jaar ook wel zo zijn. En anders vervangen we de champagne maar door een wat goedkopere mousserende wijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten