Translate

woensdag 22 februari 2012

Laat de belastingdienst mijn boekhouding doen!

Vandaag ontving ik een mail van de belastingdienst dat ik aangifte IB moet doen. Dat wist ik al, want ik had ook al schriftelijk dit vernomen. Toch kreeg ik dit jaar voor het eerst die mail en dat komt ongetwijfeld omdat ik sinds vorig jaar september DGA van een bv ben.

En natuurlijk zal ik met plezier aangifte doen. Immers, hoe meer ik moet betalen, hoe meer ik verdiend heb :).

Maar het wordt wel allemaal ingewikkelder. Straks moet ik iets met XBRL/SBR (en dat zit niet in Excel) en als ik niet uitkijk wordt de suppletie ook nog eens verplicht. Leuk allemaal, maar ik zit er als ondernemer niet op te wachten.

Waarom doet de belastingdienst dit niet voor me, zo vraag ik me af. Heel simpel. Ik stuur alles door naar de belastingdienst, zij doen mijn boekhouding, ze weten wat de aangiftes moeten zijn en ik heb verder geen gezeur. Ik voldoe aan mijn verplichtingen en wil best een paar euro ervoor aan de belastingdienst betalen, als ik dan maar zeker weet dat alles in orde is. Horizontaal toezicht? Leuk idee. Maar voor mij als kleine mkb-ondernemer wil ik best direct zaken doen met de fiscus.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten