Translate

zondag 12 december 2010

De identiteit van een bloglezer

Mijn blog over "Vitesse-identiteit" is bijna zeven keer zo vaak bekeken als mijn blog over "Privacy" terwijl de laatste toch echt ouder is. Wie de kijkers zijn weet ik niet, behalve dan dan 89% van de lezers Windows als besturingssysteem gebruikt en dat meer dan de helft van die Windowsgebruikers ook nog eens Internetexplorer gebruikt als browser. Gelukkig gebruikt ook ruim een derde Firefox. Ruim 80% van de bezoekers is Nederlands, de rest komt bijna volledig uit de Verenigde Staten. Linkedin en Twitter zijn de belangrijkste verwijzingssites en de zoekwoorden zijn vooral mijn naam, waarmee ik Jeu Sprengers en Carlos Fortes (die als zoekterm ook naar een blog, in dit geval inderdaad "Vitesse-identiteit", verwijzen, de loef afsteek. Leuk, al die statistieken die blogspot bijhoudt. Nu ja, waarschijnlijk worden er heel wat meer statistieken bijgehouden, maar die mag ik natuurlijk niet zien. Die zijn bedoeld voor de programma's achter de blog die deze gegevens weer kunnen gebruiken om de lezers van specifieke reclameboodschappen te voorzien. En zo is de kans dat jij als lezer van deze blog Vitesses-shirt te koop krijgt aangeboden toch een stuk groter dan dat je reclame krijgt van een site die het je mogelijk maakt om zonder dat je IP zichtbaar wordt te surfen over het web.

Nu werd onlangs bekend dat Microsoft het in de nieuwe Internet Explorer 9 onmogelijk gaat maken om internetters te volgen. De vraag is echter of daar veel behoefte aan is. Het is al bijna vijftien jaar mogelijk om anoniem te surfen via een proxyserver. In de begintijd maakte ik daar zelf nog wel eens gebruik van, vooral omdat ik toch dacht te moeten voorkomen dat de Grote Broer ook naar mij keek. Inmiddels is echter ook bij mij de luiheid toegeslagen en wordt elke site die ik bezoek vriendelijk voorzien van mijn IP-adres. Dat geef ik in elk geval makkelijker weg dan mijn postcode waar soms winkels na een aankoop om vragen.

Het anoniem surfen is dus niet iets nieuws, maar iets wat al heel lang kan. En ik verdenk Microsoft er dan ook van dat ze zoiets alleen maar in Explorer inbouwen om even met de nieuwsberichten hierover een goede sier t maken. Zo iets van "kijk eens hoe Mircosoft met privacy bezig is". Want mensen die hier behoefte aan hebben, hebben al lang wegen gevonden om te voorkomen dat hun identiteit (in wezen dus hun IP-adres), bij de bezochte website bekend wordt. Sterker nog, die wegen zijn volgens mij ouder dan Internet Explorer, bestonden al in de tijd dat Netscape de browser was (en in Nederland good old Ilse de zoekmachine).

Ik weet het niet meer precies, maar volgens mij ging ik in 1994 online. Internet was toen nog voor de "happy few" en voor mijn gevoel was het aantal particuliere gebruikers wereldwijd toen minder dan thans in enkel Nederland. Internet was bijna per definitie een verborgen wereld, waar het gevoel om je identiteit te beschermen eigenlijk nog afwezig was. Het web was zo anoniem dat de identiteit bijna beschermd leek, in een wereld waarin iedereen verschuild ging achter onherleidbare nicknames, foto's overzenden bijna een dag kostte en social media volkomen onbekend waren. Vaag herinner ik me nog wat contacten uit die tijd, contacten van over de hele wereld. Contacten die Facebook, Linkedin of Twitter nooit bereikt hebben en daarmee altijd anoniem gebleven zijn.

Maar die zucht naar anonimiteit die toen nog heerste, is volkomen verdwenen. We doen er helemaal niet moeilijk over als we overal bekend zijn. Sterker nog, we vinden het wel handig dat sites ons herkennen als we ze weer bezoeken. En het maakt ons toch niet uit als de blogschrijver weet dat we zijn blog hebben gelezen? Zelfs op chatsites waar we soms nog een beetje anoniem willen komen, accepteren we zonder enig probleem dat iemand wiens profiel we aanklikken meteen kan zien wie er geklikt heeft.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat een blog over privacy veel minder lezers trekt dan een blog over Vitesse. Want hoewel het aantal supporters van de Arnhemse voetbalclub de afgelopen jaren fors is gedaald, is het aantal groter dan het aantal internetters die zich wereldwijd nog zorgen lijken te maken over hun privacy.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten