Translate

zondag 12 december 2010

De identiteit van een EVC-diploma

Trucker rijdt dertig jaar zonder rijbewijs, lees ik net. Opgepakt met te veel drank, maar dat is even terzijde. Want al die tijd heeft hij blijkbaar zonder enige schade rond kunnen rijden in een vrachtwagen, nationaal en internationaal.

Wat ik niet begrijp is dat die trucker niet via een EVC-procedure zijn rijbewijs heeft ontvangen. Onderwijsdiploma's worden immers steeds vaker na een EVC-procedure verstrekt. Werkervaring is daarbij HET criterium. Maar waar je blijkbaar mbo- en hbo-diploma's kunt halen via een EVC-procedure, geldt dit voor een rijbewijs blijkbaar niet. Terwijl het wel of niet kunnen rijden mij makkelijker lijkt vast te stellen in een EVC-procedure dan of iemand, bijvoorbeeld, aan de eisen van een opleiding Management, Economie en Recht voldoet.

Het gaat me er nu even niet om of EVC's in het (beroeps-)onderwijs goed of slecht zijn, of de voordelen groter zijn dan de nadelen of omgekeerd. Maar er is wel een oneerlijkheid. Als ik dertig jaar lang onbevoegd als arts optreedt, kom ik niet in aanmerking voor een EVC. Zelfs niet als ik alleen maar patiƫnten heb genezen, er nooit een klacht tegen me geuit is en ik te boek sta als "de beste dokter van het land". Ook advocaat, notaris of accountant zal ik nooit worden via een EVC. En zelfs vrachtwagenchauffeur lukt me niet.

De reden begrijp ik ook wel. Sommige dingen mag je nu eenmaal niet doen, zonder de juiste papieren: opereren, vrachtwagen rijden, accountantsverklaringen tekenen. Maar dat betekent ook dat ik, juist omdat ik het niet mag doen, nooit de kans krijg om te bewijzen dat ik competent ben, zonder dat ik een regel overtreedt.

Blijkbaar is de ene opleiding meer waard dan de andere. Blijkbaar is het ene diploma meer waard dan het andere. Het artsendiploma en het accountantsdiploma zijn net als het rijbewijs meer waard dan veel andere diploma's, omdat ik me in een EVC niet mag bewijzen. Maar er zijn mensen die net zo hard studeren voor een diploma als een arts of een accountant. En daarom zou voor iedereen die zijn of haar diploma behaalt na jaren van harde studie, er in gouden krulletters op moeten staan: "Dit diploma is niet verkregen via een EVC".
                                           

Geen opmerkingen:

Een reactie posten