Translate

maandag 6 juni 2011

De identiteit van een SoMe-gebruiker

Natuurlijk kennen we allemaal ondertussen de blogs, Facebook, Linkedin, Twitter en Hyves. Hoewel kennen nog niet betekent dat er actief aan wordt deelgenomen. Op al deze social media (twitter is wel enigszins een uitzondering) is het aantal contacten dat ik heb een veelvoud van het aantal actieve gebruikers, mensen van wie ik wel eens een andere post zie dat de automatisch gegenereerde "heeft als vriend toegevoegd".

Qua social media zijn de hiervoor genoemde echter slechts een topje van de ijsberg. Intern, in ons werk, gebruiken we natuurlijk Yammer (al ken ik geen Yammergebruiker die niet ook op de eerstgenoemde top actief is). Foursquare als locatiegebaseeerde SoMe kent ook nog wel wat gebruikers (al is er een donkerbruin vermoeden dat Facebook Places Foursquare wel gaat verstaan). Maar daarna houdt het wel zo'n beetje op. Als ik naar mijn contacten kijk (ruim 600 Linkedinners, ruim 300 Facebookers, ruim 100 Hyvers en Twitteraars en een 30-tal Foursquaregebruikers) dan blijft er een enkeling over als ik naar Gowalla, Diigo, Tumblr of Liveprofile ga, en met een enkeling bedoel ik letterlijk 1 enkeling.

Zijn het er te veel? Voor een deel denk ik ja. Hyves heb ik niet nodig als ik Facebook heb maar is alleen maar van belang voor de contacten < 13 (hoewel ik zie dat Facebook wel zegt dat je 13 moet zijn maar dat niet handhaaft). En contacten < 13, waarom zou je ze eigenlijk hebben (behalve dan als je de contacten van je kids een beetje in de gaten wilt houden). En aangezien Facebook zich ook in Nederland steeds meer zakelijk ontwikkelt, valt ook Linkedin waarschijnlijk af binnenkort. Facebook Places maakt Foursquare en Gowalla overbodig, evenals bv Geoloqi. En als we ooit met zijn allen op Tumblr gaan, is ook dat vermaledijde 140tekengebeuren dat Twitter heet, niet meer van vandaag.

Maar: al die bovengenoemde SoMe zijn nog steeds een topje van de ijsberg. En dan heb ik het niet over Youtube of Wiki's, maar dan heb ik het vooral over die SoMe die veel meer aangeven wie we zijn, wat we zoeken. Daarbij denk ik bv aan allerlei datingsites die volgens de definitie natuurlijk heel erg SoMe zijn, en allerlei sites die hun eigen, vage, plekje in de SoMewereld innemen. Maar sites die misschien meer vertellen over wie we zijn dan het obligate kwartet van Facebook, Linkedin, Twitter en Hyves.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten