Translate

woensdag 20 april 2011

De identiteit van: #TeachMeSo

Een nieuwe lente, een nieuw geluid... Terwijl de uitbouw gestaag vordert, fluiten de vogels bij de net ondergegane zon. Mijn gedachten gaan even terug naar die avond in Mennerode, een jaar of 12 geleden, toen ik aan de bar met Jos de Kleijn zat te praten. De term "beroepsproduct" kwam op, het "beroepsproduct" als sturend element voor het onderwijs, als hoeksteen van een onderwijskundig concept. "Beroepsproducten" zijn thans overal in het onderwijs te vinden. Google op het begrip en je duizelt van de treffers. Een concept dat soms verkeerd is begrepen, soms zijn eigen, anders dan ik het bedoelde maar desalniettemin ijzersterke, vertaling kreeg, soms naar de letter werd opgevolgd. In het boek "Aan de slag met competenties" heb ik geprobeerd dit onderwijskundige concept verder handen en voeten te geven en gezien het succes van dit boek ben ik daar redelijk in geslaagd.

Inmiddels is het een jaar of 12 later en ben ik vele ervaringen rijker. Ervaringen die ik opdeed eerst nog jaren als adviseur bij het onderwijsadviesbureau van Marinus Dekkers, daarna als (zoals ik het tegenwoordig maar noem) coordinator van de accountancyopleidingen aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Ervaringen die me altijd weer sterkten in de twee hoofdelementen die destijds, aan de bar van Mennrode, besproken werden: goed beroepsonderwijs is gericht op het leren hoe je goede beroepsproducten oplevert, en goed leren is leren in een sociale context.

De laatste twee jaar heb ik een toenemende interesse gekregen in social media. Als internetgebruiker van het eerste uur mag dat niet vreemd zijn. En natuurlijk ligt mijn interesse primair daar waar social media en onderwijs met elkaar geïntegreerd worden. En juist daar zit hem de kneep. Als we kijken naar het gebruik van social media in het onderwijs dan is het of vaak de SoMe-fanaat die met weinig onderwijskundige feeling zich op de mogelijkheden van social media richt, of het is de onderwijskenner die denkt "ook iets met social media te moeten doen" en weinig verder komt dan kreten over Facebook en Linkedin, gekoppeld aan het ultieme college waar studenten met tweets vragen kunnen stellen.

Dat kan beter, bedacht ik een paar maanden geleden. Dat kan veel beter. In het onderwijs maar zeker ook in organisaties waar leren en ontwikkelen van mensen een belangrijk aspect is, ontstaat een behoefte om "onderwijskunde" en "social media" daadwerkelijk aan elkaar te verbinden. Een verbinding die vraagt om een nieuwe visie op leren, om een nieuwe visie op het gebruik van social media. Een behoefte die vraagt om iets nieuws, iets echt nieuws... Een verbinding die niet alleen in het curriculum zit maar al begint bij de werving en eindigt bij de contacten met alumni. Een verbinding die verder gaat en dieper zit dan zowel het klaslokaal als de Facebookpagina.

Inmiddels zijn we, Frederique Nagtegaal en ik, enkele weken verder. Enkele weken, maar in het denken jaren vooruit. In ons denken hoe we social media in kunnen zetten voor het onderwijs, hoe we het leren kunnen versterken, hoe we de verbinding kunnen leggen.

We staan aan de vooravond van de geboorte van #TeachMeSo. #TeacheMeSo zal onderwijs en leren net zo veranderen als het eerder genoemde "beroepsproduct" dit gedaan heeft. Omdat we bij #TeachMeSo er in slagen om de verbinding te leggen die node gemist wordt, net zoals twaalf jaar geleden de verbinding tussen "competentiegericht leren" en "beroepsonderwijs" gelegd werd in het begrip beroepsproduct.

2 opmerkingen:

  1. Wens jullie heel veel succes en zal de ontwikkelingen van het TeachMeSo kuiken op de voet volgen.

    BeantwoordenVerwijderen