Translate

dinsdag 12 april 2011

De identiteit van een socialmedia-analfabeet

Regelmatig krijg ik van mensen een opmerking te horen als "Ik zit niet op Facebook, wel op Linkedin", of "Ik wil alleen zakelijk op internet, dus ik doe wel aan Linkedin maar niet aan Facebook of Hyves". Over mijn visie op het scheiden van zakelijk en privé schreef ik enkele maanden geleden al een blog. Waar het me vandaag om gaat is dat de zinnetjes hierboven op zijn minst de suggestie wekken dat de spreker van deze woorden social media beperkt ziet tot het bekende trio Linkedin-Facebook-Hyves. O ja, dan vergeet ik Twitter maar dat is in de ogen van de mensen waar ik hierboven op doel weinig meer dan een ergelijke dienst die berichten verspreid over waar iemand nu weer de koffie over de broek van de buurvrouw heeft gemorst.

Diapresentaties zonder gesproken woord zijn eigenlijk het bekijken niet waar, maar het is toch interessant om even te kijken naar een presentatie die Jan Wietsma vandaag hield over accountants en social media. Een presentatie die in elk geval duidelijk maakt dat social media veel meer is dan de Linkedin, Facebook, Hyves en Twitter. Tegelijkertijd maakt het achtereenvolgens oppoppen van voorgaande link op tweetdeck, duidelijk dat Jan zich van het fragmentarische gebruik van social media, zeker onder zijn doelgroep, accountants, zer bewust is: De link duikt op op Linkedin, op Twitter en op Facebook. Precies hetzelfde als ik straks met deze blog zou doen. Maar als alle Linkedin, Twitter en Facebookconnecties Jan zouden volgen op Slideshare, waren die posts op Linkedin, Twitter en Facebook overbodig.

Social media is veel meer dan Linkedin, Twitter, Hyves en Facebook. Wat dat betreft is het interessant om eens te kijken naar de vijf florerende social media alsmede naar de vijf krimpende. Hoeveel van deze ken je en - nog belangrijker - hoeveel gebruik je? Nu bevatten beide lijsten enkele social media die niet direct voor ons bedoeld zijn (zoals de "Chinese Twitter"), maar het tiental was zonder problemen te vullen geweest met tien wel op "ons" gerichte social media. Waarbij dan bijvoorbeeld naast genoemde gedacht kan worden aan diigo.com en foursquare.com, waarvan ik zelf niet weet of ze op dit moment bij de florerende of krimpende horen, al vermoed ik het eerste.

De overvloed aan social media is meteen ook de bedreiging van de social media. "Ik ga niet op Twitter want dan moet ik dat allemaal ook nog lezen" hoor ik vaker van de analfabeet die het niet begrepen heeft. Je moet niets lezen, je leest wat je zelf wilt. Niet de informatie is meer schaars, maar de aandacht. Waar vijftien jaar geleden het gemiddelde huis-aan-huisblad nog trouw gelezen werd wegens een schaarste aan informatie, zo is het nu de kunst om de aandacht te krijgen in de overvloed aan informatie. Een voorbeeld :in december 2010 werd elke minuut 35 uur video op youtube geupload. Anders gezegd: per minuut komen er 2100 minuten bij, in één dag wordt ruim 50.000 uur video op youtube geplaatst. Bij een kijkgedrag van 3 uur per dag (een aanname gebaseerd op het tv-kijkgedrag in 2003) betekent dit dat er 17000 mensen nodig zijn om elke upload 1 x bekeken te laten worden. Oef.... als dat geen strijd om de aandacht is.... Maar wie een video upload op youtube verwacht niet dat deze bekeken wordt, maar hoopt dat hij uiteindelijk de aandacht krijgt.... Desondanks kan de onwetendheid van de analfabeet een bedreiging zijn. Want als hij al niet op Twitter wil om deze reden, hoe komt hij dan ooit bij al die andere social media, die nog meer te lezen bieden dan deze simpele 140 tekens van een tweet?En daarom blijft de socialmedia-analfabeet voorlopig even "alleen op Linkedin" waar hij vooral komt om regelmatig zijn profiel te updaten (als ik mijn tijdlijn in Linkedin mag geloven).

Hoewel ik niet snel fan wordt van iets dat "groot" is (zo ben ik ook altijd voor België als we tegen onze zuiderburen voetballen), zie ik in toenemende mate potentie in Facebook. De integratie met andere social media doordat je via Facebook kunt inloggen en daarmee de koppeling van die media aan Facebook, kan er wel eens toe leiden dat we straks alleen nog Facebook hebben, met daaronder (gevoelsmatig als een plug in van Faceboek) een aantal andere social media die we echter rechtstreeks via Facebook benaderen. "Log in with Facebook" zien we immers op steeds meer websites staan. En uiteindelijk is dit marketing gericht op het zo hoog mogelijk in de tijdlijn komen bij de Facebookvrienden van de inlogger. Nog een paar jaar, en ook bij Linkedin log je in met je Facebookaccount...

Maar wat moet de socialmedia-analfabeet hiermee? Hij moet rustig afwachten tot Facebook de social media wereld heeft overgenomen en kan dan eenvoudig via zijn Facebookaccount deelnemen aan al die prachtige mogelijkheden. Of hij komt nu in actie, opent verschillende accountants en onthoudt usernames en passwords, en zorgt dat Facebook niet meer dan 1 van de social media blijft.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen