Translate

donderdag 17 november 2011

#TeachMeSo: De Big 4 op Facebook (update) en Google+

Een kleine drie maanden geleden schreef ik een blog over 'de Big 4 accountantskantoren' en hun aanwezigheid op Facebook. Een blog waar ik veel positieve reacties op kreeg, een reden om nu eens te kijken wat er de afgelopen maanden gebeurd is. En omdat sinds kort ook Google+ pagina's kent, maak ik ook een uitstapje naar dit netwerk.

De aanleiding om drie maanden geleden de blog te schrijven, was de nieuwe Facebookpagina van Deloitte, die ik vergeleek met de pagina's van KPMG, E&Y en PWC. De conclusie toen: "Alle vier de grote accountantskantoren gebruiken Facebook voor personeelswerving en richten zich met een Nederlandse pagina specifiek op ons land. De vernieuwde pagina van Deloitte steekt er met kop en schouders bovenuit en heeft ook de meeste likes (ca 1200)."

Wat het effect in marketingtermen is van de pagina's is vanaf de voorkant eigenlijk niet te meten. Daarvoor moet je beschikken over de statistieken van enerzijds de pagina en anderzijds van bijvoorbeeld de websites waar naar verwezen wordt. Maar toch wordt aan de voorkant wel iets zichtbaar:  het aantal "likes", het aantal "talk abouts" en de interactie op zich.

Eerst maar eens even het aantal "likes". Dat is bij alle vier gestegen en nog steeds bij Deloitte het hoogste. En hoewel de groei zeker niet spectaculair is, is Deloitte wel flink uitgelopen op KPMG:




In procenten gemeten was de groei overigens met afstand het grootst bij PWC:







Een andere indicator is het "praten over". Op deze score wint PWC van Deloitte (32-29) en hobbelen EY (10) en KPMG (5) er achteraan. Dit heeft er - voor zover waarneembaar - vooral mee te maken dat bij een post op het prikbord van PWC relatief veel op "vind ik leuk"  wordt geklikt.

Dan de activiteit. Het prikbord van PWC van afgelopen week omvat negen berichten, die alle afkomstig zijn van de pagina zelf. De berichten lopen uiteen van doorgeplaatste tweets, tot een stage-oproep en een gedeeld persbericht. Wel zijn de berichten allemaal te relateren aan het doel van de pagina: werken bij PWC. Zoals gezegd worden de berichten relatief veel geliked, maar tot echte reacties en discussies leidt het niet. Eén opmerkelijke reactie is de opmerking dat de pagina slecht vindbaar is via de Facebookzoekbalk. Ik heb dezelfde ervaring.

Deloitte doet het deze week met één berichtje minder. Deze berichten komen niet alleen van de pagina zelf af, maar ook van "mensen", voor zover waarneembaar wel werknemers van Deloitte. Het geeft in elk geval een wat dynamischer en gevarieerder aanzien als er niet elke keer het logootje staat maar ook af en toe een profielfoto. De berichten zijn wat gevarieerder dan bij PWC (een prijsvraagje, een link naar een artikel in de krant) en bestrijken ook een wat breder terrein. Ook hier beperken de reacties zich, de prijsvraag uitgezonderd, tot "vind ik leuks".

De KPMG-scriptiecoach was de afgelopen week de enige die op het prikbord poste. Ook Ernst en Young poste zelf een keer.Ook buiten het prikbord om lijkt er - daar waar mogelijk is - weinig sprake van interactie. De vragenmodule van Deloitte is slechts één keer gebruikt (op 23-8 en overigens is de vraag niet beantwoord!).

Eerlijk gezegd had ik verwacht dat de pagina die Deloitte een paar maanden geleden lanceerde, Deloitte op een wat grotere voorsprong had gezet tegenover de anderen. In vergelijking met de andere 'grote', KPMG, is dat ook wel gebeurd, maar het blijkt dat PWC, hoewel een stuk kleiner, eveneens een behoorlijke groei wist te realiseren en er in slaagt om veel likes tot stand te brengen. Van echter interactie, en dat is uiteindelijk toch het belangrijkste, is echter nog geen sprake, op geen van de pagina's. Wellicht ligt hier een kans.

Dan nog even Google+, waar sinds kort ook bedrijfspagina's zijn toegestaan. Deloitte is er voor zover ik heb kunnen vinden twee keer aanwezig: met "Werken bij Deloitte" (een pagina die volledig leeg is) en met Deloitte NL (basisinformatie maar nog geen sharing). PWC Nederland heeft twee berichten geplaatst, maar de informatie nog niet ingevuld. KPMG Netherlands is leeg en PWC onvindbaar. Google+ moet duidelijk nog ontdekt worden.
Google+ kan wel interessant zijn. Een kenmerk op Google+ is namelijk dat onbekenden (bijvoorbeeld door het delen van kringen) veel makkelijker worden toegevoegd dan op bijvoorbeeld Facebook. Dit kan leiden tot een betere verspreiding. Daar staat tegenover dat, voor zover ik het kan waarnemen, de doelgroep er nog niet echt prominent aanwezig is. Maar wat niet is, kan nog komen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen