Translate

zondag 16 januari 2011

De identiteit van een overleden some-er

Een vraag die me eigenlijk niet bezig zou moeten houden, dringt zich ineens bij me op. En wat als je doodgaat?
Nee, ik doel hier niet op de grote vragen van het leven, of er leven is na de dood, of er hemel is of hel. Niet dat dergelijke vragen niet van belang zijn maar ik heb ze jaren geleden al voor mezelf beantwoordt zoals een ieder van ons zijn eigen antwoord op deze vragen gevonden heeft of vindt.

Nee, ik doel op een hele andere vraag: wat gebeurt er met mijn Linkedin, mijn Facebook, mijn Twitter, mijn Blog als ik overlijdt? En: hoe komen al mijn contacten erachter dat ik overleden ben? Heb jij je je die vraag al eens gesteld, en heb jij daar een antwoord op?

Sommige sociale netwerken zijn makkelijker dan anderen. Mijn Twitteraccount zal zwijgen na mijn laatste tweet: "Daar gaat Jurroen, hij zal nooit meer een tweetje doen". En ook deze blog zal langzaam uitsterven zonder dat iemand er veel van merkt. Maar de inmiddels overleden ik staat nog gewoon op Linkedin en op Facebook. En de inmiddels overleden ik zal ook nog steeds berichtjes krijgen, die echter niet meer beantwoord zullen worden.

Spelen uitvaartmaatschappijen hier al op in? Worden er naast de hardcopy overlijdenskaarten ook al digitale kaarten gestuurd naar de sociale netwerken? Het zal wel digitaal moeten, want van hoeveel contacten op Facebook en Linkedin heb je het fysieke huisadres nog? Een minderheid, misschien zelfs nog een fractie van het totaal schat ik. Maar als de nabestaanden de netwerken aan willen schrijven, moeten ze natuurlijk wel over de benodigde inloggegevens beschikken.

Hier ligt nog een schone taak voor de ontwikkelaars van social media: hoe om te gaan met het overlijden van de eigenaar van een profiel. Ik ben benieuwd wie daar als eerste op inspringt.

1 opmerking:

  1. Hoi Jeroen,

    Er zal snel een van je vrienden of een familielid laten weten dat je gestorven bent. Sterker nog ze zullen je Facebookpagina gebruiken om mensen te informeren. Iemand zal hier een reactie achter laten, zodat ook ik dat weet.

    Net als de herinneringen aan jou zullen ook de internet activiteiten vervagen. Niettemin zal er iemand brood in zien hierop voort te borduren, maar nodig lijkt het me niet.

    Groet,

    Martin Broek

    BeantwoordenVerwijderen