Translate

dinsdag 10 februari 2015

Eindtermen en het kinderboek

Het was een gedenkwaardige dag. Na acht jaar van relatieve stilstand, namen we als Commissie Onderhoud Eindtermen afscheid, met een laatste vergadering en een - uiteraard uitstekend verzorgd - etentje. Want daar waar het veld riep om vernieuwing en verandering, bleef de Commissie Onderhoud verantwoordelijk. Maar onderhoud impliceert géén vernieuwing. Onderhoud impliceert en binnen de ruimte die er is, er maar het beste van maken. Onderhoud is de muren weer een verflikje geven, zonder ze te verplaatsen. Onderhoud, bouwkundig gezien is dat toch de minst aantrekkelijke uitdaging. Verbouw of nieuwbouw doet het hart van de architect, de aannemer, de metselaar en de timmerman sneller slaan. Maar onderhoud is meer iets voor de klusjesman, die met kwast en schroevendraaier het bestaande zoveel mogelijk in stand houdt.

Dat de accountantsopleiding geen onderhoud maar nieuwbouw nodig heeft, hebben vele andere met mij de afgelopen jaren op diverse plekken betoogd. Recentelijk, tijdens de lancering van Accountancy Vanmorgen, pleitte ik nog voor een beginnershouding. Zoals Einstein ooit tot een van de grootste ontdekkingen uit de geschiedenis van de natuurkunde kwam door te stellen: "er is geen ether", zo zouden de nieuwe eindtermen vanuit zo'n beginnershouding opgesteld moeten worden.

Gisteren kreeg ik het teken dat de Commissie Eindtermen Accountantsopleiding het met me eens is. Hoe anders kan ik verklaren dat ik dit boek kreeg, als dank voor mijn lidmaatschap. En niet alleen ik, alle commissieleden die jarenlang onderhoud hebben gepleegd, ontvingen "Wonderland" als dank. De wereld van het kinderboek. Onbelast beginnen op weg naar een nieuwe toekomst.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten