Translate

maandag 14 januari 2013

Mijn sociale media top 10 (2013)

Vorig jaar stelde ik voor het eerst een sociale media top 10 voor mezelf samen. Het lijstje zag er vorig jaar als volgt uit:

1. Quora
2. Pintereset
3. Tupalo
4. Path
5. My365
6. Waze
7. Instagram
8. Wordfeud
9. Flipboard
10. Dropbox

Alvorens de top 10 van dit jaar op te stellen, allereerst maar eens wat aandacht voor de sociale media die uit de top 10 zijn weggevallen. Allereerst (natuurlijk) Instagram. De aankondiging dat de voorwaarden toch niet gewijzigd zouden worden, kwam voor mij te laat. Pinterest was al weg. Ook Tupalo heeft het niet gered. Te weinig activiteit, is kort gezegd de reden. My365 doet ook niet meer mee. Een foto per dag is een tijdlang leuk, maar het gaat ook vervelen. Bovendien werd ik te moe van de Japanse "likes". Ook voor Pinterest is dit jaar geen plek. Het blijkt gewoon niet mijn dingetje.

1. Flipboard
Niet echt een sociaal medium en toch van 9 naar 1. Met stip. Om de simpele reden dat Flipboard ondertussen de verzamelplek is waar ik mijn Facebook, Twitter en Linkedin lees, gecombineerd met 10-tallen streams die ik volg. 's Avonds op de bank, 's ochtends bij het eerste kopje koffie.

2. Quora
Vorig jaar op 1 en daar had het dit jaar ook best kunnen staan, ware het niet dat ik het zelf minder actief ben gaan gebruiken dan ik een jaar geleden verwachtte. Quora is het sociale medium voor het stellen van intelligente vragen en het krijgen van intelligente antwoorden. Wie op zoek is naar goede antwoorden, kan er niet om heen.

3. Path
Wat moet ik er over zeggen? Ik heb er genoeg over geschreven. Een blijvertje, van 4 naar 3.

4. Soundcloud
Met Soundcloud kun je je eigen geluid opnemen en delen via sociale media als Facebook en Twitter. Wat dat betreft lijkt het een beetje op de audio-uitvoering van SocialCam. Maar Soundcloud is veel meer. Het biedt muzikanten de mogelijk om muziek te plaatsen en anderen kunnen er, vanuit een echte sociale-netwerk-gedachte commentaar bij plaatsen. Niet zomaar, maar bij elke afzonderlijke tel. Een prachtige plek voor muzikanten om in contact met hun publiek nieuwe nummers te ontwikkelen.

5. Waze
Ook over Waze heb ik al genoeg geschreven.  Ondanks dat ik wel kritiek lees en ik het punten tellen en snoepjes verzamelen nog steeds niet snap, is het wel de app die mij dagelijks van A naar B brengt.

6. Moviestarplanet
Nee, schrik niet. Ik zit er zelf niet op. Maar mijn jongste zoon wisselt inloggen op laptop en Ipad af en brengt vele uren op de planeet door. Hoe het precies werkt? Ik heb geen idee, maar hij chat er, maakt films etc. Voor in elk geval één van mijn twee kinderen is dit het sociale netwerk van het jaar, vandaar dit plaatjes in mijn top 10.

7. Dropbox
Een paar plekjes hoger dan vorig jaar. Hoewel het geen echt sociaal medium is, toch een plekje in de top 10. Vooral omdat ik Dropbox dagelijks gebruik en mijn hele #TeachMeSo "in Dropbox" zit.

8. Wordfeud
Op dezelfde plek en om dezelfde reden als vorig jaar. Maar vooral ook omdat het voor mij een blijvertje is onder de spelletjes.

9. Streamzoo
Misschien wel meer op 10 omdat ik vind dat er "iets met foto's" in de top 10 hoort, dan omdat ik het nu werkelijk een topper vindt. Al zijn de bewerkingsmogelijkheden prima te noemen. Het leuke aan Streamzoo is dat je foto's volgt en zoekt op basis van tags die de fotografen er aan meegeven.  Vervolgens kun je ook mensen volgen. Likes en shares leveren punten op, leuk voor de puntenverzamelaars onder ons, die zich ook nog eens uit kunnen leven in het verzamelen van badges.

10. Facebook en Twitter
Vorig jaar niet, maar dit jaar toch in de top 10. Beide dan maar op een gedeelde, 10e plek. Waarom? Omdat ze ook dit jaar toch weer het meest gebruikt zijn, ook door mij. En daarmee ze toch een plekje verdienen.

Het hele Google-gebeuren valt er toch weer buiten. Hoewel ik er veel gebruik van maak, is de belangrijkste reden dat de doorbraak van Google+ er wat mij betreft niet gekomen is. Doorbraak in gebruikersaantallen dan. Dat is jammer, want eigenlijk is het mooier dan Facebook en Twitter samen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen